Drón köröz a csorda felett…

Tegnap az elektronikus kereskedelmet érintő technológiai trendekről beszéltem az Ecommerce Hungary (lánykori nevén SzEK) konferenciáján. Kiemeltem a mesterséges intelligencia fontosságát, az arcfelismerést hozva fel első példaként.

Igen, az arcfelismerés egyre megbízhatóbb, és ezzel párhuzamosan tömegcikkesedik, vagyis hozzáférhetővé válik. Megjelent a boltokban is, még jobban elmosva a határvonalat a hagyományos és az elektronikus kereskedelem között.

Amikor belépsz, a rendszer felismer, csatolja a profilodat, a vásárlási múltadat, nézi, ahogy böngészel a pultok és a polcok között, figyeli a viselkedésedet, elemzi az arckifejezésedet, testre és alkalomra szabott ajánlatokkal bombáz, az arcoddal akár fizethetsz is. Technikailag lenyűgöző, miközben azokkal is egyetértek, akik szerint elég rémisztő ez az egész, én is egyre jobban aggódom.

Szerencsére vannak barátságosabb megoldások is. Ma reggel például egy ír startupra bukkantam a hírek között, ők tehenekkel csinálják ugyanezt, a rendszerük nadrág és retikül helyett takarmánykeveréket vagy valamilyen állatgyógyszert ajánl. Drón köröz a csorda felett, az cipeli az okoskamerát, a mesterséges intelligencia pedig azonosít, elemez, következtet, értesít, javasol… Ha Kukorica Jancsi ezt megérhette volna, bár ő birkákkal foglalkozott.