SMAC, avagy az infokommunikáció jövője – 4/7

A következő hajtóerő – a mobilitáshoz hasonlóan – szintén nem új, ezek a megoldások már több mint 15 éve elérhetőek a hazai vállalati IT piacon. Ha például „rágugliznak” arra, hogy „IBM BCU site:.hu”, XX. századi találatok lesznek a lista tetején. A műszaki fejlődés és a piac, az igények beérése mellett szükség volt egyfajta szemléletbeli, kulturális átalakulásra ahhoz, hogy meghatározó trenddé válhasson a…

 Felhőszolgáltatás

A felhőszolgáltatások, vagyis informatikai kapacitások (hardver, platform, szoftver) bérleti konstrukcióban történő igénybe vétele a három másik hajtóerő technológiai hátterét teremti meg. A mobileszközök által „termelt” adatok tárolásának, a közösségi megoldások működtetésének, és az egészet átfogó, az adatokat elemző analitikáknak rugalmas alapot nyújt.

A „négyes” közül talán a Felhő a legkomplexebb fogalom, hiszen egyszerre jelent technológiát, üzleti megoldást, és értékesítési modellt. Vizsgálhatjuk műszaki, munkaszervezési, üzemeltetési és gazdasági (gazdaságossági) szempontból, a szociális és társadalmi hatásairól nem is beszélve.

Gazdasági szempontból a felhőszolgáltatások legfontosabb előnyeként az alacsony beruházási költségét (belépési küszöb) és tervezhető, az aktuális igényekhez igazodó költségeit szokták említeni.

Üzemeltetési szempontból ugyancsak az igényekhez igazodó, rugalmasan és gyorsan, egyszerűen bővíthető kapacitásokat érdemes kiemelni.

A biztonság, rendelkezésre állás mellett azonban olyan további műszaki szempontok is előfordulnak, amelyről ritkábban szoktak beszélni. Itt van például a platformfüggetlenség kérdése. Amikor egy vállalat informatikai hátterét egy „hagyományos” kliens/szerver architektúra adja, komoly előírások és szabályok vonatkoznak az architektúrába illeszthető kliensekre és szerverekre. A vállalat által használt alkalmazások ugyanis nem működnek akármilyen platformon. Így aztán hiába szeretne valaki mondjuk egy Macintoshon dolgozni az egyéb grafikai munkái miatt, ha a vállalati alkalmazások (és az IT) nem támogatják azt. Ez a helyzet nyilvánvalóan nem tartható a BYOD esetében, hiszen ez arról szól, hogy „bring the device you like” és nem arról, hogy „bring the device you are allowed to bring”. A felhasználói eszközök közötti különbségek elfedése, és többféle eszköz használhatóságának biztosítása azonban a felhő (a felhőszolgáltató) feladata. Ugyancsak a felhő feladata a különböző szolgáltatások közötti (adat) integráció biztosítása. Ebből a célból az egyes szolgáltatások fejlesztői interfészeket publikálnak, melyen keresztül (ingyenesen vagy fizetés ellenében) más felhőszolgáltatások is tudják használni a funkcionalitásukat. Az ilyen módon összekapcsolt felhőszolgáltatásokkal nagyon gyorsan igen látványos és hasznos komplex szolgáltatások állíthatóak elő (pl. a Google map szolgáltatása és Flightradar24).

Az ICT következő egy-két évtizedét alapvetően meghatározó negyedik trendet a jövő héten mutatjuk be…bár szerintem már ki lehet találni, hogy mi lesz az.   

Tagged , , , , , , ,

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.