SMAC, avagy az infokommunikáció jövője – 2/7

Az előző részben áttekintettük a vállalati IT architektúrák generációit, és azt ígértem, hogy egy-egy részt fogok szentelni a harmadik platform négy alappillérének. Ezek közül az első, a …

Mobilitás

Tömegpiaci szemszögből talán a mobilitás fejlődése érzékelhető a legmarkánsabban.

Egyrészről, hardver oldalról nézve, egyre nagyobb tár- és számítási kapacitást, egyre kifinomultabb megjelenítő (output) készletet és egyre több és egyre jobban működő érzékelőt építenek ezekbe az eszközökbe. A gyártók részben üzleti modelljük segítségével, részben az alkalmazás-áruházaikkal alkalmazás-fejlesztői ökoszisztémát építettek ki maguk körül, ezzel is biztosítva, hogy a hardverbe kerülő új funkciók minél inkább ki legyenek használva. Másrészről a mobileszközök spektruma is folyamatosan szélesedik. Régebben volt a mobiltelefon és a tablet, később megjelent egy – méret szempontból – kettő közötti kategória, a fablet (phablet), majd a különböző hibridek. Újabban a gyártók utat nyitottak a hordható mobileszközök kategóriájának. (Óra, szemüveg, de a sor nyilván még folytatódik). Aztán ott vannak a különböző céleszközök, mint például a sporthoz vagy egészségügyi célra használt, mérő, tároló, majd (valamilyen felhőszolgáltatás révén) elemző eszközök.

Az eszközökön és képességeiken túl a mobilitás terjedésének van még egy nagyon fontos mozgatórugója, és ez már nem csak magukban az eszközökben keresendő. A rajtuk futó alkalmazások többsége ugyanis önmagában működésképtelen, folyamatosan információt kell cserélnie valamilyen, általában felhőben futó rendszerrel. Ehhez viszont megfelelő sávszélességre van szükség, és ennek fejlesztésében a mobilszolgáltatóknak jut nagyon fontos szerep (GPRS, EDGE, 3G, 4G).

Mindezek miatt egyre több ember használ, egyre kevésbé helyhez kötötten mobileszközöket.

Az alkalmazás, a felhasználási esetek szempontjából azonban nem csak a „helyhez nem kötöttség” fontos, a mobileszközöknek, mint „felhasználói termináloknak” vagy még egy specialitásuk: folyamatosan be vannak kapcsolva, folyamatosan rendelkezésre állnak (always on). Egy olyan alkalmazással, amelyet felhasználói egy asztali gép vagy laptop segítségével vesznek igénybe, a felhasználók „időszakos” kapcsolatban állnak. Általában munkaidőben, amikor „odaülnek a géphez”, hogy dolgozzanak, egyébként a „termináljuk” ki van kapcsolva. A mobileszköz akkor is rendelkezésre áll, ha a felhasználója éppen nem „dolgozom státuszban” található, a háttérrendszer akkor is tud információt küldeni, ha éppen nem használják a mobileszközt (sms, push üzenetek). Ez új lehetőségeket hoz be a munkafolyamatokba, olyanokat, amelyeket a „hagyományos” kliens/szerver jellegű architektúrák nem tudtak.

A „mindenhol rendelkezésre állás”, az „always on” és a nagy sávszélességű kommunikáció olyan tulajdonságai a mobileszközöknek, amely hatalmas lökést adott a közösségi terek terjedésének, felhasználási volumenük felduzzadásának. Az esemény aktualitása, frissessége olyan felhasználási eseteket eredményezett, amellyel többszörösére növekedett a forgalmuk.

A vállalatok szempontjából a mobilitás általános trendjein felül két fontos területet kell kiemelni: a „bring your own device” (BYOD), és a „mobile device management” (MDM). Mindkettő a konzumerizáció egyfajta következménye, azé a tendenciáé, hogy bizonyos technológiák, megoldások, eszközök, felhasználási esetek a fogyasztói (consumer) oldalon terjednek el, és csak utólag szivárognak be – nem mindig súrlódásmentesen – a vállalati felhasználásba.

Jövő héten folytatjuk a következő alappillérrel …

Cimkék: , , ,

Én 2014. július 8.

  • A WIFI hálózatot kellene kiterjeszteni legalább a nagyobb településeken, mert az eszközök ugyan már régóta alkalmasak a mobil internet használatára, de a telefonos cégek a tarifáikkal elég agresszíven gátolják az internet alapú telefonról is elérhető szolgáltatások használatát. A mobilszolgáltatók ebben a kérdésben érthető üzleti okokból nem a megoldás, hanem a probléma részei.

Hozzászólás írása

Hiba az űrlap kitöltése során!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező

*
*
*
*