Copycat

MBA-s vállalkozási kurzusokon évek óta használom a német Samwer fivérek példáját. Rocket Internet néven elektronikus kereskedelmi vállalkozás-inkubátort működtetnek. Stratégiájuk lényege egyszerű: másold le a sikeres amerikai modelleket, majd a saját cégeidet (vagyis a klónokat) vezesd be olyan piacokon (leginkább Ázsiában, Európában, Afrikában), ahol az eredeti amerikaiak még nincsenek ott, vagy nem elég erősek.

A friss (május 16.) BusinessWeekben találtam egy cikket róluk, benne egy táblázattal, ami példákat sorol fel a másolatokra. Samwerék jegyzik például a Zalando-t és a Zolara-t – mindkettő az Amazon által felvásárolt Zappos alapján készült: aki megnézi a honlapokat, azonnal láthatja a hasonlóságokat. A fivéreknek nem sikerül minden, de az eredményeik általában jók, a másolási stratégia működik.

Előfordul, hogy a másolatot az eredeti cég idővel megvásárolja, de arra is van példa, hogy a lemásolt alany háborúba kezd a másolatok ellen. Hiába, kockázat nélkül nincs üzlet, aki lő, számítson rá, hogy visszalőnek. Samwerék másolnak, de profi módon teszik.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.