Nem árt az…

Tegnap délelőtt „Légy óvatos, kedvesem!” címmel előadást tartottam Agárdon a SZEK.org tavaszi konferenciáján. Az volt a feladatom, hogy eresszem szabadon a fantáziámat és beszéljek arról, milyen hatást fog gyakorolni a technológiai fejlődés az elektronikus kereskedelemre.

A konferencia főcíme radikális változásokat sejtet: „Élet a webshop után”. Saját előadásomnak tulajdonképpen azt a címet is adhattam volna, hogy „Élet a webshop előtt”, mivel egyebek között a hagyományos (vagyis a webshop előtti) boltok elektronizálódását hoztam fel példaként, megismételve azt az elcsépelt igazságot, hogy nincs külön hagyományos és elektronikus kereskedelem, csak kereskedelem van, ami egyre nagyobb mértékben elektronizált.

Utaltam arra is, hogy oda kell figyelni az „internet of things” jelenségre, vagyis arra, hogy számtalan tárgy, eszköz, gép fog a jövőben az internethez kapcsolódni, egyre több ilyenben találhatunk majd mindenféle adatgyűjtő eszközöket és beépített intelligenciát. Az elektronikus kereskedelem terjedése szempontjából eddig a legfontosabb mutató az internethez kapcsolódó („netező”) emberek száma és aránya volt. A piaci elemzések és előrejelzések így kezdődtek: ebben az országban ennyi ember él, közülük ennyi használja az internetet, ezek közül ennyi vásárolt már elektronikusan… A jövőben (gondolom én) ilyen felvezetések is lesznek: ebben az országban ennyi autó, mosógép, gázkazán, hűtőszekrény, napkollektor, televízió, fűnyíró, esztergapad, 3D-s nyomtató, szobabicikli stb. van, közülük ennyi kapcsolódik az internethez, ezek közül ennyi vásárolt, ügyintézett már valamit az interneten… Eddig az embert tekintettük az elektronikus kereskedelem központjának, döntéshozó (tehát befolyásolandó) elemének, a jövőben viszont ebben a szerepben tárgyak is megjelennek majd. Aki nem hiszi, ássa be magát például az okos autók vagy az okos termosztátok világába!

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.