Termékmenedzsment

Közeledik a tanév vége, lassa hozzá kell kezdeni a jövő évi kurzusok megtervezéséhez. Ha üzleti iskoláról van szó, két fajtát érdemes megkülönböztetni. Egyrészt vannak „funkcionális kurzusok”, amelyek valamilyen jól definiálható tevékenységre vagy szakterületre koncentrálnak: marketing, számvitel, pénzügyek, termelésirányítás, közgazdasátan, informatika stb. Másrészt beszélhetünk „integráló kurzusokról”: ezek arra szolgálnak, hogy bizonyos feladatok mentén összekapcsolják az előbbieket. Példaként megemlíthetem a projektvezetést, a stratégiai vezetést, a vállalkozást.

Tervezési szempontból e második kategória a problémásabb, hiszen ezeknél a kurzusoknál a funkcionálisakra kell építeni, de úgy, hogy ne legyen bennük sok ismétlés, viszont erősek legyenek a logikai és gyakorlati kapcsok. Nyilván az időzítés sem mindegy, el kell dönteni, hogy milyen szerepet szánunk az „integráló kurzusoknk” és ennek megfelelően kell kijelölni a helyüket az órarendben.

Tegnap egy csapat hallgatóval ellátogattunk a ThalesNano céghez a Graphisoft Parkban. Szeretem példaként használni őket az innovációs kurzusokon, mert amit csinálnak, az lényegében kémia (mikrokémia, flow-kémia), és ez üdítő színfolt a sok informatikai példa között. Jót beszélgettünk a cég fejlődéséről, az innováció menedzsemntjéről, és bekukkantottunk a laborokba is. Adtak egy jó ötletet egy érdekes „integráló” kurzushoz. „Termékmenedzsment” lehetne a munkacíme, és értelemszerűen a termékmenedzserek (tipikus mátrix-pozíció) feladatkörét, kompetenciáit, eszköztárát tekintené át a termék ötletének felmerülésétől a piacról való kivonásig. Fontos tevékenység ez, elvégre egy vállalat nem a funkcióiból él, hanem a termékeiből, a vevők nem funkciókért fizetnek, hanem termékekért.

Belegondolva a kérdésbe talán az lenne a legjobb, ha az innovációs kurzust meghosszabbítanánk, és így egy olyan termékmenedzsment-kurzus válna belőle, amelynek az elején az innováció folyamatával foglalkozna…

 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.