Te is lehetsz…

Elolvastam Tom és David Kelley Creative Confidence című könyvét. A szerzők testvérek, akik együtt alapították az Ideo-t, amit eredményei és referenciái alapján a világ egyik legkreatívabb vállalatának tekinthetünk. A forrás tehát megbízható, a két Kelley saját tapasztalatait foglalja össze s tárja elénk.

A kreativitás minden tevékenységre értelmezhető, mondják, vagyis egy könyvelő ugyanúgy kreatív lehet, mint egy színházi rendező vagy tudományos kutató. A kreativitás csak részben biológiai adottság vagy tehetség kérdése: mindenki kreatív, bárki kreativitása fejleszthető némi igyekezettel és sok gyakorlattal. A kreatív potenciál mindenkiben ott rejlik, csak fel kell szabadítani, a felszabadítás legfontosabb eszköze pedig a gyakorlat: csinálni kell, nem (csak) dumálni róla. Gondolat kell és akció, így párosan, egymásba fonódva: gondolat, akció, gondolat, akció, gondolat…

Ha embereknek tervezünk valamit (tárgyat, eszközt, szolgáltatást, bármit), a legjobb kiindulópont a megfigyelés: menj oda hozzájuk, figyeld meg őket, beszélgess velük, éld bele magad a helyzetükbe, vedd fel az ő nézőpontjukat (empátia!), és közben keresd a problémákat, a lehetőségeket. Aki embereknek dolgozik, az teljes élményt tervezzen, a használat, a problémamegoldás, a szükségletkielégítés élményét. Ha megvan a megoldandó probléma, ki van tűzve a feladat, nézz körül széles körben, keress gondolatokat, inspirációt, járd a világot! Az inspiráció után jön a szintézis, majd a kísérletezés és a megvalósítás.

A kísérletezés nagyon fontos, ez a fejlesztés fő eszköze és módszere: készíts minél gyorsabban egy prototípust, tesztelj, tanulj, módosíts… Olyan az egész, mintha a lean startup módszertant használnánk. Tapasztalati tanulás, experiential learning: kevés tervezés, sok kísérletezés, próbálkozás, iteráció.

A kreativitás legnagyobb akadálya a félelem: én nem vagyok kreatív, nekem nem fog sikerülni… A félelem sok kis sikerrel győzhető le, siker pedig csak a gyakorlatból jöhet. További tanácsok: keress vagy építs inspiráló helyeket a munkához, lépj ki a szürke hivatali környezetből, használj sok és sokféle munkaeszközt, vizualizálj, vigyázz a koncentráció és az ellazulás ritmusára, már csak azért is, mert nagyon sok jó ötlet séta vagy éppen zuhanyozás közben születik meg. Gondolkozz és kommunikálj történetekben, sztorikban, keress történetet az adatokban! Sok beszédnél sokkal jobb egy bemutató.

Kicsit szószátyár, de élvezetes könyv, sok tanulságos példával. Igen, valami ilyesmin dolgozunk egy ideje a Szépművészeti Múzeummal.    

Hozzászólás írása

Hiba az űrlap kitöltése során!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező

*
*
*
*