Két szék között

Látogatás egy csapat MBA-s hallgatóval egy középméretű magyar vállalkozásnál. Egy világmárka képviseletében kereskedelemmel és kiegészítő szolgáltatásokkal foglalkoznak. A válság súlyos csapásokat mért a területükre, a forgalom lezuhant, az árrések összezsugorodtak. A cég még valamikor a múlt rendszerben indult, az akkori hiányhelyzetet kihasználva. A rendszerváltás után gyorsan nőttek, ma már több modern telephelyük van, a megjelenésük impozáns. Tipikus jelenség: a lendületes növekedés ellenére egyes fontos rendszereik, így például a marketing, a humánpolitika és az IT, megrekedtek egy alacsonyabb szinten: egyes tevékenységek egyszerűen hiányoznak, vagy nem tekinthetők professzionálisnak, szervezetlenek, szigetszerűek.

Újabb példát láthatunk a tankönyvekből ismert növekedési problémákra: a méretei alapján a cég már magasabb osztályba tartozik, de a rendszerei nem tartanak lépést a növekedéssel, megrekednek valahol lejjebb. Nincs rendszer, nincsenek leszabályozott folyamatok, nincs integráció; egyéni megoldások vannak, kockás füzetek, jobb esetben egyéni fejlesztésű és használatú Excel-táblák. Ezekkel egy darabig el lehet lenni, de a helyzet egyre kínosabbá, tarthatatlanabbá válik. A „halál völgye” ez két fejlődési fázis között valahol félúton. Ki kell jutni belőle minél gyorsabban.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.