Masszív, nyitott és online

A számítógépes tanulás (e-learning) mérhetőbbé teszi a tanulás, illetve az oktatás folyamatát. A Big Data jelenség iskolai közegben is értelmezhető. Az MIT egyik kiadványában olvasom: egy amerikai kutatócsoport 73 online egyetemi kurzus adatait vizsgálta meg. Összesen 115.000 hallgató viselkedését tanulmányozták, akik együttesen több mint 800.000 hozzászólást írtak 170.000 különböző témában. Úgynevezett MOOC kurzusokról volt szó (massive open online courses) a Coursera kínálatóból.

Az eredmények kiábrándítók. A regisztrálók közel fele egyetlen egyszer sem pillant bele a leckékbe (vagyis regisztrál, majd nem csinál semmit), a kurzusokat pedig nagyon kevesen fejezik be. Nagy az érdeklődés, sokezres a jelentkezés, de komoly munkát csak kevesen végeznek. A részvétel intenzitása folyamatosan csökken a kurzusok során. A résztvevők fele maximum két hozzászólást produkál (újmagyarul: posztol). A statisztikai elemzések érdekes összefüggéseket is feltártak. A „peer grading” intézménye (a hallgatók egymás munkáját értékelik) például valamelyest felgyorsítja a lemorzsolódást, de ez utóbbira a legnagyobb veszélyt a tanári beavatkozás jelenti. A hozzászólások között kevés igazán hasznos akad, vagyis a sok ocsú között eltűnik a búza. A hozzászólások nagy része mindenféle locsogás-fecsegés, ami komolyabb hallgatók számára csökkenti a fórumok vonzerejét és hasznosságát.

Látszik, hogy az oktatási kurzusokon sokat kell még dolgozni ahhoz, hogy az oktatás hatékonysága nőjön, a számítógépes-internetes tanulás tömeges méretekben valóban eredményes legyen. A magam részéről nem hinném, hogy a nyitott, bárki által felvehető kurzusoknál a helyzet lényegesen megváltozna: az érdeklődés nagy lesz, az eredmény ehhez képest kevés. A masszív, nyitott internetes kurzusok a belsőleg erősen motivált, önálló tanulásra képes, nem diplomára hajtó, hanem értékes továbbképzési (önképzési) lehetőségeket kereső, érettebb résztvevők számára lesznek hasznosak, ilyenekből pedig kevés van.

A modern internetes oktatás remek, de hiányzik belőle a közvetlen, személyes és erőteljes csoportnyomás, ami a hagyományos oktatásban megvan. Felesleges kilóktól megszabadulni vagy az alkoholról leszokni egyedül is lehet, de nehéz. Az emberek nem véletlenül csatlakoznak mindenféle fogyókúra-klubokhoz és járnak csoportos alkoholellenes terápiára: tudják, hogy a közvetlen csoportnyomásnak nehéz ellenállni. Online tanfolyamokon lehet ilyen nyomást kelteni, de mivel az virtuális, könnyű kikapcsolni.

Persze úgy is lehet gondolkodni, hogy mivel az egy online hallgatóra eső költség nagyon kicsi, bánja a fene a lemorzsolódást. Ha öt százaléknak jó a kurzus, hát öt százaléknak jó. Jó nagyot kell meríteni, úgy marad a vödörben valamennyi.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.