Merengés

December van, az év utolsó hónapja. Ilyenkor szokás egy kicsit elmerengeni a jövőn. Vajon mi fog történni a vállalati informatikában? Radikális fordulatra aligha számíthatunk (ha számítanánk, már nem lenne radikális), de néhány masszív trend minden bizonnyal folytatódni fog.

Ezek közé tartozik például az automatizálás, ami több évtizede tart már, de még mindig talál magának számítógépre vihető folyamatokat, tevékenységeket. A tartalma annyiban változik (bár ez sem újdonság), hogy egyre több a „smart” megoldás, ahol a folyamatba, illetve az eszközökbe (gépekbe, műszerekbe, robotokba, közlekedési eszközökbe, hálózatokba, épületekbe  stb.) közvetlenül beépül az intelligencia.

Az adatgyűjtési lehetőségek is bővülnek, amit egyrészt maga az automatizálás tesz lehetővé, másrészt szenzorok kerülnek mindenhová, részletes, valós idejű képet adva mindenről. Az irányítási kör bezárul: adatgyűjtéssel (egyre inkább „big data” gyűjtéssel) indítunk, majd az elemzés (újmagyarul: analytics) következik, ennek eredményeit intézkedésekre, akciókra kell lefordítani, gondoskodni kell a végrehajtásukról (természetesen ez a lépés is lehet automatizált, sőt, egyre inkább az: a gép dönt és végre is hajtja), majd elölről kezdjük az egészet. A tapasztalatra, intuícióra, hasraütésre, jóslatokra alapozott döntéshozatalt visszaszorítja a tényekre, valós idejű adatokra, kifinomult adatelemzésre épülő vezetői munka, ahol „vezető” alatt nem feltétlenül embert kell érteni.

Megállíthatatlannak tűnik a mobil eszközökre való áttérés: elég egy pillantást vetni a PC-, táblagép- és okostelefon-eladási statisztikákra. A mobilitási trenddel kéz a kézben jár a felhő-trend. Ez utóbbi a gyakorlat szintjén összetettebb, árnyaltabb, kifinomultabb lesz, ami a döntési lehetőségek bővülésével jár: nem kell végletekben gondolkodni, sok köztes és kombinált megoldás áll rendelkezésre, a döntéseknél több tényezőt (költség, biztonság, rugalmasság, skálázhatóság stb.) lehet mérlegre tenni.

Kiszervezés, outsourcing? Kiszervezzem, beszervezzem? A csata folytatódik. A döntési modellek a régiek, de a bennük számításba vett tényezők változnak. A legfontosabb változás talán az, hogy a költségek kiegyenlítődése következtében az egyéb tényezők felértékelődtek, a döntés tulajdonképpen bonyolultabb lett. Bizonyára lesznek újabb kiszervezési akciók, de lesz példa visszaszervezésre is.

Mire számíthatnak a vállalati informatikai vezetők? Ez a szakma évekkel ezelőtt differenciálódni kezdett, mondhatni útelágazáshoz érkezett. Az egyik irány az „informatikai házmesteré”: ha valaki ezt választja (vagy ere kényszerül), afféle gondnok lesz belőle, akinek a rendszerek fenntartása, működtetése, javítgatása a feladata, és akivel leginkább akkor konzultálnak, ha baj van. A másiknak többféle megnevezése van: informatikai stratégiai partner, „chief technlogy officer”, „chief digital officer” és más hasonlók. Neki kell átrepítenie a céget a 21. századba, a csúcstechnológia világába, neki kell úgy „informatizálnia” a vállalatot, annak termékeit, folyamatait, kapcsolatrendszerét, kommunikációját, az egész viselkedését, hogy az a versenymezőny élén maradjon vagy oda kerüljön. Ehhez persze ki kell bújnia a barlangjából, meg kell értenie az üzlet és a verseny természetét, tisztában kell lennie a technológiai lehetőségekkel, rendszeresen együtt kell kávéznia vezérigazgatóval… A figyelme az elkövetkező időkben minden bizonnyal elsősorban a marketingre és az eladásra fog irányulni, de ha gyártásról van szó, résen kell lennie termelési vonalon is, mert a világ nagy bakugrásokkal halad előre.

Az informatikai főnökök élete nem lesz könnyebb, és nem csak a költségvetési megszorítások, hanem a határok oldódása miatt is. Mit is jelent az utóbbi? Azt, hogy a vállalati informatikai tevékenységek növekvő része az informatikai vezető radarképén kívül zajlik, következésképpen csak bizonyos mértékig lehet azokat áttekinteni, szabályozni, kordában tartani. Ha a cégnél valaki dolgozni akar (!), sokféle informatikai eszköz és alkalmazás áll a rendelkezésére, amelyek sokszor hatékonyabbak, rugalmasabbak, alkalmazkodóbbak, fejlődőképesebbek a vállalatiaknál, miközben természetesen kevésbé biztonságosak, kompatibilisek. Érthető, ha a vállalat és az ő informatikai vezetője óvatos, konzervatív, de ez azzal jár, hogy lemarad, beszorul a lassú sávba, a gyors kocsik elhúznak mellette.

A csábítás erős. Az élet nehéz.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.