Óravázlat

Tegnap vendégelőadás Gödöllőn a Szent István Egyetemen. Három óra az elektronikus kereskedelemről gazdálkodás szakos hallgatóknak.

Indítás: mi mindenről kellene tulajdonképpen beszélni? Illusztráció: egy modern, az elektronikus kereskedelemről szóló tankönyv felépítése, tartalomjegyzéke, néhány téma példaként kiemelve. A dimenziók érzékeltetése: növekedési adatok, grafikonok külföldről és Magyarországról. Rövid kitérő a „nagy tisztítótűzre”, a dotcom-válságra. Exponenciális növekedés itthon – de vajon meddig? Egy közelgő inflexiós pont esélyei, lehetséges okai: természetes növekedési plafon, a fogyasztás általános visszaesése, egyes nagy játékosok napirenden lévő megjelenése, a nemzetközi verseny éleződése.

Hol jelenik meg, hol megy jól az elektronikus kereskedelem? Példák hibrid üzleti modellekre: tengerparti halkereskedelem, többcsatornás Studio Moderna, Bookline. A hagyományos kereskedelem visszavág: tudj meg többet a látogatóidról és a vevőidről, intelligens kamerák, viselkedési „hőtérképek”, mobil eszközök.

Újabb példa: miért megy jól az e-gyémántkereskedelem? Egy kis elmélet: ellátási láncok, a láncok szereplői, az e-kereskedelem megjelenése a láncban, játszmák a láncokon belül, osztozkodás a végső felhasználó pénzén. Közvetítők szerepe: Vatera (friss hírek), kuponos cégek – miért váltották le a Groupon vezérét?.

Újabb példák: zene, mobilos alkalmazások, színházjegy, e-munkaerőpiacok, a nemzetközi terjeszkedés esélyei és korlátai (hallgatói kérdésre). Az EU vonatkozó politikája, uniós adatok, az egységes, integrált piac fontossága a versenyben, releváns napirendi pontok az EU asztalán: adatbázisok megnyitása, számlázás és fizetés egységesítése, adózási ügyek, fogyasztóvédelem stb.

Újabb példák: e-könyvek, élelmiszer-csemege, cipőkereskedelem – a Zappos felvásárlásának példájánál: mennyit érhet egy webes üzlet? Példák: luxuscikkek, ingatlanok. Technológiai távlatok: 3D-s nyomtatás. Példák: egészségügyi szolgáltatások, webes szolgáltatások.

Végezetül tanulságok: mire lehet számítani a tömegcikkek e-piacain, miért kell különlegesnek és „ragadósnak” lenni. Záró illusztráció: Etsy. Kérdések, rövid személyes konzultációk. 

   

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.