Merre csavarogsz?

Az MBA-s vállalkozási kurzusok foglalkozásainak első perceit friss hírek megbeszélésére szoktuk használni: bárki elmondhatja, milyen érdekes dolgokat talált a lapokban, mit hallott a rádióban, mi szúrt szemet neki a világhálón. (A tévét szándékosan hagytam ki: azt tapasztalom, hogy ez a korosztály már alig nézi – igaz, én is egyre kevesebbet.)

Kíváncsi vagyok, ezen a héten feltűnik-e valakinek a The Economistban megjelent (január 12.) cikk a gyerekek elektronikus követéséről. A lap a Berg Insight cég véleményét idézi: 2016-ban már 70 millió amerikai és európai fogja elektronikusan figyelni egy-vagy több családtagját. Már van olyan mobiltelefonos követő alkalmazás, amelynek 26 millió regisztrált felhasználója van.

Egy ilyen gyorsan növekvő piac új vállalkozások melegágyának tekinthető. A növekedés nyilván az igény sajátosságaival magyarázható. Csányi Vilmos írja valahol, hogy a „kurkászás” (családtagok, rokonok, ismerősök látszólag céltalan megkeresése: hogyvagytok? megvagytok? jólvagytok?) alapvető biológiai szükséglet, és a mobiltelefon látványos sikere nem csekély részben ennek köszönhető. Való igaz: metrón, villamoson az én megfigyelésem szerint is sok ember „kurkászik”. A racionális megfontolásokon kívül ilyen lehet a követés is, sőt, bizonyos értelemben ez is „kurkászás”: chippel, mobiltelefonnal, kamerákkal, beléptető-bejeletkeztető rendszerekkel stb.

 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.