Este, reggel

Csütörtök este elmentem a SZEK.org évzáró klubfoglalkozására. Egy szolid vendéglátóipari egység volt a helyszín, és a közösségi hálók használata volt a téma.

A céges bemutatkozásokból és a beszélgetésekből jól látszott, hogy a közösségi háló (leginkább a Facebookról volt szó, másról alig) a lényegét tekintve ugyanolyan marketing csatorna, mint a többi, következésképpen a marketing klasszikus szabályai érvényesek rá.

Először is, minden marketing csatorna (legyen az televízió, újság, plakát, közösségi oldal stb.) használata befektetést jelent, mérjük ez utóbbit akárhogy (pénzzel, idővel, energiával, figyelemmel). A befektetésnek akkor van értelme, ha megtérül, méghozzá várhatóan nagyobb mértékben, mint ha a pénzt, időt stb. valami másra használnánk. Ha tehát hasznot hoz nekünk egy közösségi háló használata, de egy jó újsághirdetéssel többre mennénk, jobb, ha lemondunk az előbbiről.

Másodszor: ha használunk egy csatornát, profi módon tegyük. E tekintetben ismét csak a klasszikus szabályokra lehet hivatkozni: meg kell tervezni az üzenetet, be kell csomagolni, útjára kell indítani, figyelni, mérni kell a hatását, az egész akciót egy tölcsér elemének tekintve, amely magába szívja a vevőket, bamba, közönyös polgárokból érdeklődő, elkötelezett, aktív, hűséges vevőket csinál. (Részletek a tankönyvekben.) Ha valamit kitettünk a hálóra, nem szabad magára hagyni: nincs kiábrándítóbb, mint ha egy honlap „friss hírek” rovatában a legfelső tétel a legendás chilei cseresznyeprogramot taglalja a múlt század végéről. Mindeközben a közösségi hálónak, mint csatornának, megvannak a maga egyedi sajátosságai is: gyors, interaktív, szép számmal akadnak kockázatai stb.

A sors úgy hozta, hogy néhány órával a SZEK klubest után, vagyis péntek reggel projektzáró prezentációkat hallgattam meg egy nagy nemzetközi cég hazai központjában. Az egyik pont az ügyfélkapcsolatokról, azon belül a közösségi hálók használatáról szólt. A vizsgálat a 24-26 év közötti korosztályra koncentrált, mivel ebben a körben feltűnően nagy a cégtől elpártolók aránya.

A csapat némi vizsgálódás után megállapította, hogy az ebbe a korosztályba tartozó ügyfeleik 91%-a minden nap használja az internetet, általában többször. 77%-uk online csatornán érintkezik a céggel, 50%-uk hetente legalább egyszer felmegy valamilyen közösségi hálóra, 32%-uk naponta többször is megteszi ezt. Nagyjából minden ötödik ügyfél jó néven venné, ha a cég termékeiről közösségi hálón keresztül is informálnák. 75%-uk szerint az elektromos levél a legjobb kommunikációs eszköz. Végezetül: kétharmaduknak már okostelefonja van, amit használni akar.

Következtetés: ebben a körben a posta reklámleveleknek alacsony a hatékonysága, az interneten, legfőképpen közösségi hálókon kell velük kapcsolatot tartani. Már csak az a kérdés, hogyan…

 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.