A nyírbátori harangtorony

Tegnap délután meghallgattam Mr. Kohei Nishiyama előadását. A meghívóból megtudtam, hogy ő a CUUSOO cég alapítója, tehát vállalkozó, méghozzá sikeres vállalkozó.

A CUUSOO lényegében internetes vállalat, üzleti modelljét tekintve sajátos piactérnek nevezném. Tervezőket, vásárlókat és gyártókat hoz össze.

A modell működése legegyszerűbben a LEGO cég számára készített fejlesztési platform példáján tanulmányozható.

Tételezzük fel, hogy van valahol egy ügyes tervező, aki valamilyen különleges építményt készít LEGO elemekből. Én például dönthetek úgy, hogy összerakom LEGO-ból a nyírbátori fa harangtorony modelljét. A LEGO-nak ez valószínűleg eszébe sem jutna. A modellt feltölthetem a www.lego.cuusoo honlapra, egy projektet nyitva neki. Az elképzelésem így a nyilvánosság elé kerül, a honlap látogatói megnézhetik és eldönthetik, érdekli-e őket, és ha igen, megfelelő kattintásokkal jelezhetik, meg kívánják-e rendelni a nyírbátori fa harangtorony előállítására alkalmas LEGO-készletet.

Ha elegendő számban születnek előrendelések, a LEGO a maga automata rendszerével legyártja és kézbesíti a csomagot, én pedig, a nyírbátori fa harangtorony modelljének tervezőjeként, percentet kapok a bevételből. Ilyenkor persze a CUUSOO is jól jár, mivel az általa működtetett rendszeren történik mindez, nem ingyen természetesen.

Mit is csinál a CUUSOO tulajdonképpen? Keresletet hoz össze fejlesztővel és gyártóval, vagyis klasszikus piactéri funkciót lát el. Azt is mondhatnánk, hogy építi és láthatóvá teszi azt a bizonyos, Chris Anderson által oly’ plasztikusan leírt hosszú farkat (ha farkat egyáltalán lehet építeni – képzavar?), hiszen a nyírbátori fa harangtorony modellje minden bizonnyal farok-termék a LEGO szempontjából, nem olyan sláger, mint mondjuk egy birodalmi lépegető vagy Johnny Depp kalózhajója.

A forgalom növeléséhez (a kereslet gyarapításához) bevetik a közösségi média teljes arzenálját. Tegnap a szemlátomást nagyon tisztafejű, higgadt és racionális Mr. Kohei Nishiyama vetített grafikonjai pontosan mutatták, milyen hatást lehet elérni egy-egy jól célzott Facebook- vagy Twitter-akcióval, hogyan kapcsolódnak be a hálózatba újabb és újabb közösségek. Tehát, ha kódszavazni kellene: e-marketplace, business aggregator, long tail, social media, crowdsourcing, co-creation, open innovation.  

 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.