Kísérletezünk

Tegnap este egy csapat MBÁ-s hallgatóval elmentem a Moholy-Nagy Egyetemre. Tavaly vettük fel a kapcsolatot velük. A megismerkedés után elhatároztuk, hogy kísérletképpen elindítunk néhány közös projektet: a mi hallgatóink, tanulmányaik részeként, üzleti terveket készítenek az ő termékeikhez, vagyis összehozzuk a hallgatóinkat, dolgozzanak közösen azon, miként lehet egy jó dizájnból üzletet csinálni.

Az első kísérlet sikertelen volt, a párbeszéd megrekedt, a projektek nem indultak el. Nem adtuk fel, a következő csapattal újra próbálkoztunk. A gépezet forogni kezdett, két vegyes csapat állt neki a munkának, a tervek megszülettek, az utolsó foglalkozáson befektetőkből és vállalkozókból álló zsűri elé vittük őket. A modell szemlátomást működőképes, mindkét oldal nyert vele.

Most, pár héttel a kurzus lezárása után, leültünk megbeszélni a tanulságokat a két intézmény diákjaival és tanáraival, sőt, a találkozón a Day One befektetési alap is képviseltette magát. Ami biztosnak mondható: az üzleti hallgatóknak jót tesz, ha valódi projekteken dolgozhatnak, igazi fejlesztőkkel, innovátorokkal találkozhatnak, a MOME hallgatóinak pedig előbb vagy utóbb szükségük van üzleti tudásra is, amit így gyakorlat közben, saját termékük piacosításán munkálkodva szerezhetnek meg. Most egy ilyen hallgató az egyetemi évei alatt a saját tervezői munkájára, vagyis adott esetben a dizájnra koncentrál: költségekkel, piaci igényekkel és hasonló dolgokkal nem sokat törődik. Diplomázás után azonban meg kell élnie valahogy. Ha elszegődik egy vállalathoz, meg kell tanulnia pénzügyesekkel, marketingesekkel és más hasonló népekkel együtt dolgozni. Ha önálló marad és vállalkozásba kezd, üzletemberré kell válnia. Harmadik lehetőség ritkán akad.

Mindezekből az következik, jobb ha minél előbb megkapja a sokkot a piaci valóságtól, amire jó alkalmat szolgáltat a most alkalmazott tanulási modell.

A kérdés most az, hogyan lépjünk tovább. Erről beszélgettünk tegnap este a MOME egyik tantermében, mindenféle izgalmas alakzatoktól, anyagoktól, képektől és tablóktól körülvéve.

Felmerült például az az ötlet, hogy hamarabb kezdjük meg az együttműködést, módszeresebben készítsük elő a közös munkát, tegyük intenzívebbé a tervezési szakaszt. Azon is érdemes elgondolkodni, szükség van-e újabb partnerek bevonására. A mostani csapatban a felek a dizájnt, az üzletet és a tőkét képviselik; hiányzik viszont a mérnök, aki a tervből terméket csinál és technológiát is rendel hozzá. A megbízások konkrét vállalatoktól is érkezhetnének: szükségünk lenne egy ilyen és ilyen termékre, hozzatok össze egy csapatot üzleti, dizájn- és mérnökhallgatókból…

Ötlet sok van, rövidesen leülünk és tervezni kezdünk. Szeptember sajnos már nincs messze.

 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.