Inflexiós pont

„A legszebb férfikor” – modulnyitó előadás az elektronikus kereskedelmi szektor növekedési esélyeiről a SZEK.org kilencedik tavaszi nagykonferenciáján. Abból indultam ki, hogy a növekedés szempontjából az elektronikus kereskedelem várhatóan ugyanolyan pályát fog befutni, mint a technikai piacok nagy része: némi lappangás után gyors emelkedés, majd inflexiós pont jön, végül a növekedés lelassul, esetleg némi visszaesés is bekövetkezhet. Ezt a pályát nevezik a marketingben S-görbének, nagyon szép példák vannak rá.

Megkockáztattam azt a hipotézist, hogy itthon már valahol az inflexiós pont közelében járunk; ez az a pillanat, amikor a növekedés sebessége csökkenni kezd: a piac még nő, de már nem olyan gyorsan, mint korábban. Felsoroltam néhány tényezőt, amelyeket érdemes figyelni a növekedés és az inflexiós ponthoz való közeledés szempontjából, mivel hasznos indikátorok lehetnek. Ilyenek voltak

(a) a fogyasztás általános növekedése és az internetes vásárlások növekedése közötti olló összezárulása,

(b) a korai után a késői többség határozott megjelenése az internetes kereskedők célkeresztjében,

(c) az elektronizálásnak eddig ellenálló különleges szegmensek meghódítására tett kísérletek, vagyis a tömegpiacok felől a speciális piaci rések felé való fordulás,

(d) az ügyfelek megtartása fontosságának növekedése új ügyfelek megszerzésével szemben: új ügyfeleket egyre nehezebb szerezni, a kérdés az, hogy mit tudunk kezdeni a meglévőkkel,

(e) az érett piacokra jellemző cégfelvásárlások szaporodása,

(f) a pénzügyi befektetők érdeklődésének lanyhulása, amit jól kifejezhetnek a stagnáló vagy lankadó árfolyamok,

(g) egyes feltörekvő külföldi piacok felértékelődése, vagyis növekedési lehetőségek keresése az anyaországon kívül.

A figyelésre javasolt indikátorok felsorolása után arra hívtam fel a figyelmet, hogy a technikai fejlődés egyrészt gyengítheti, másrészt javíthatja az elektronikus kereskedelem esélyeit. Jól látható például, hogy a hagyományos bolti kereskedelem sok helyen erőteljesen modernizál, új eszközök és alkalmazások segítségével több olyan előnyt tud biztosítani, amelyek eddig az elektronikus kereskedelemhez kapcsolódtak, vagyis technológiával támogatott ellentámadásba lendült, és mindenféle hibrid megoldásokat produkál. Példákként az intelligens bevásárlókosarakat, az ügyfelek azonosítására, vásárlási viselkedésük, bolti szokásaik követésére alkalmas kamerákat és az elektronizált próbafülkéket hoztam fel.

A technikai fejlődés ugyanakkor még beláthatatlan jelentőségű új távlatokat nyithat meg az elektronikus kereskedelem előtt, gondoljunk csak például a termelés digitalizálására és az additív technológiákra, a 3D-s printerek terjedésére és csökkenő árára, vagy a hatalmas adatközpontokra, amelyektől virtuális gépeket és webszolgáltatásokat lehet vásárolni, ami természetesen elektronikus kereskedelem a javából. Ha belegondolok, az iPadem tulajdonképpen azért lehet ilyen vékony, mert a másik vége valahol a felhőben van… 

 

 

Hozzászólás írása

Hiba az űrlap kitöltése során!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező

*
*
*
*