Vállalat 2012

Tegnap elérkeztünk az éppen futó MBA-s vállalkozási kurzus (Entrepreneurship) ötödik hetéhez. Ezen a foglalkozáson a növekedés a téma: terjeszkedési, diverzifikálási lehetőségek és alternatívák összehasonlító elemzése, a növekedés menedzselése, a szükségessé váló működési és szervezeti átalakulások átgondolása, a növekedésből adódó potenciális konfliktusok és személyes dilemmák, a növekedés finanszírozása stb.

A foglalkozás második felére mindig vendéget szoktam hívni, mégpedig egy gyorsan növekvő, a téma szempontjából érdekes tanulságokkal szolgáló vállalkozás vezetőjét. Tegnap is ez történt.

A vendéget hallgatva olyan érzésem támadt, mintha Bill Gates egyik könyvét láttam volna megelevenedni: virtuális vállalat digitális idegrendszerrel.

Szolgáltató vállalkozásról van szó, ahol a munkát masszív informatikai rendszerekkel támogatják. A szoftverek a felhőben futnak, a szerverek virtualizáltak, a cég használat arányában fizet gyakorlatilag mindenért, ami IT. Ez a megoldás maximális rugalmasságot biztosít: a működés jobb időkben rendkívül gyorsan és tetszés szerint skálázható felfelé, rossz időkben pedig lefelé.

Erre azért is szükség van, mert a munkákat nagyobb akciók, projektek formájában vállalják fel, vagyis a terhelés normális időkben is jelentősen ingadozhat, de mivel a fix költségek minimálisak, ez az eredményesség szempontjából nem zavaró különösebben. Magát a szolgáltatást nem alkalmazottak, hanem független vállalkozók nyújtják, akiket projektekre szerződtetnek, elektronikus rendszeren keresztül. A vállalatnak csak néhány szobája van egy irodaházban, amúgy az emberei otthon dolgoznak a számítógépük mellett vagy kisebb regionális központokba járnak be. Nem kell irodákat bérelni, asztalokat és székeket vásárolni, nem kell órákat utazni. Telefonra van szükségük meg megbízható internetes kapcsolatra. Most dolgoznak a mobil eszközökre váló átállás feltételein.

Az értékesítés nemzetközi, a cég lendületesen terjeszkedik külföldön is. Értékesítési frontvonalát, miközben a világhálót is használják,  ügyfelei fizikai közelségében építi ki. Munkatársait a világ különböző pontjain toborozza (ezt nevezik népiesen „global sourcing”-nak). Az ügyfél különböző megoldások közül választhat saját szempontjaitól függően: szolgáltatók közvetlenül a szomszédban, de drágán, szolgáltatók a világ másik végében, de olcsón….

Az otthon dolgozó szolgáltatók munkáját modern IT rendszerek támogatják, és ugyanilyen alkalmazások teszik lehetővé munkájuk ellenőrzését. A munkával, annak eredményességével kapcsolatban mindent mérnek, ami mérhető, az adatokat valós időben visszacsatolják a munkavégzőkhöz és a vezetőkhöz. A projektekre való felkészítést internetes szemináriumok formájában végzik.

Szóval: rugalmas skálázhatóság, kevés fix költség, IT a felhőben, digitális idegrendszer, azonnali, valós idejű mérés és visszacsatolás, mobilitás, globális kiszolgálás és forrásbiztosítás, front office az ügyfél közelében, back office ott, ahol alacsonyak a költségek, globális költségoptimalizálás, távmunka, virtuális iroda, internetes képzés, projektszerű működés…

Az előző évszázad vég írtam egy cikket „Vállalat 2000” címmel. Most megpróbálom előkotorni valahonnan, hogy átgondoljam, hogyan írnám meg az aktualizált változatát: „Vállalat 2012”…        

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.