Közös piac

Néhány, feljegyzésre méltó adat az európai elektronikus kereskedelemről a The Economist február 4-i számában. (Európa alatt valószínűleg az EU-t kell érteni, mert amúgy a földrajzi Európa az Urálig tart.) Szóval: az európai piacon az e-kereskedelem részesedése 3,4%. Ez egyfelől rossz hír, mivel másutt nagyobb, az USÁ-ban például 4,6% (én eddig többről tudtam). Másfelől jó hír ez, mivel van hová növekedni, csak tessék, lehet próbálkozni.

Az európai e-kereskedelemnek csak 8,8%-a nemzetközi, vagyis a forgalom túlnyomó többsége nem lépi át a határt, megmarad az anyaország meleg ölében: német cégek adnak el németeknek, magyar cégek adnak el magyaroknak, stb.. Hát igen, ez a 8,8 nagyon kicsi szám, azt jelzi, hogy az egységes (és ezért versenyképesebb) európai piactól még messze vagyunk, bár e téren az e-kereskedelem ígéretes játékosnak tűnik, csak több nemzetközi ambícióval kellene művelni.

A polgárok mindenesetre szagot fogtak: azok aránya, akik az elmúlt időszakban vettek valamit a hálón, 2004 és 2010 között 20%-ról 40-re növekedett, vagyis megduplázódott. (Szeretem ezeket a „vett-e valamit” kategóriákat a felmérésekben, hiszen lehet ez a valami egy Mercedes, de akár egy mozijegy is. Tegyük fel, hogy egy felmérésben ezzel a kérdéssel találkozom: vett valamit tavaly az interneten? A válaszom: igen, például feltöltöttem a mobiltelefonomat.)

Egy brit cég azt jósolja, hogy Európa e-piaca 16%-kal fog bővülni az idén – tud valaki ígéretesebb szektorról?

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.