Bányászverseny

Miután egy újságban találkoztam a nevükkel, bóklásztam egy kicsit a Kaggle honlapján. A modell ismerős, nem ők találták ki. Tulajdonképpen az elektronikus kereskedelem egy sajátos változatáról van szó, hiszen ők is arra vállalkoznak, hogy összehozzák a keresletet a kínálattal, vagyis közvetítenek, a kereskedő pedig nem más, mint közvetítő. Mindezt az interneten teszik, tehát amit csinálnak, az elektronikus kereskedelem.

A modell tehát ismerős, a témában kicsit járatosabbaknak nyilván azonnal az InnoCentive neve ugrik be, különösen azoknak, akik olvastak róla Don Tapscott magyarul is megjelent Wikinómiájában. Az InnoCentive olyan ügyfeleket keres, akiknek valamilyen tudományos-szakértői probléma megoldására van szükségük, és ezt a keresletet összehozza a szakértők globális kínálatával. Kiteszi az adott problémát a honlapjára, közli, hogy milyen díjat hajlandó fizetni a problémagazda a megoldásért, majd megindul a verseny: kutatók, tudósok és mindenféle szakemberek regisztrálnak, produkálnak valamit és várják az eredményt. Azt is mondhatnánk, hogy a problémamegoldás outsourcingja ez, internetes támogatással, ahol a közvetítő (mondjuk így: a megoldás-kereskedő) az InnoCentive.

A Kaggle tulajdonképpen ennek a modellnek egyfajta szakosodott változata. Adatelemezési, adatbányászati problémák megoldására szakosodnak. A tipikus megrendelőnek van valamilyen (többnyire jó nagy) adatbázisa, és ebből szeretne valamit megtudni. Az esetek többségében arra kíváncsi, megjósolható-e ezekből az adatokból a jövő (például az, hogy a következő hónapban hányan fognak piros, kamaszméretű biciklit vásárolni színre fújt sárhányóval Balmazújvárosban), vagyis mi a legjobb matematikai statisztikai előrejelzési modell. Az eljárás azonos a fentebb leírtakkal: probléma a kitűzött díjjal együtt ki az internetre, a világ adatbányászai rámozdulnak a lehetőségre, beküldik a megoldásaikat, a győztes viszi a pénzt, a közvetítő pedig – gondolom – megkapja a maga kereskedői díját.

A kereseti oldalon már egy sor nagy név akad (Ford, Deloitte, Microsoft stb.), a kínálati oldalon pedig már nagyjából 25 ezren mutatták meg magukat, köztük több ezer doktorandusz a világ minden tájáról. 10 ezer dolláros díj is volt már, ami nem rossz pénz: tessék csak belegondolni, mekkora ösztöndíjat kap egy magyar PhD hallgató.

A Kaggle-modell tanulságos: azt mutatja, hogy az adatelemzés és az adatbányászat nem lokális, hanem globális tevékenységek, piacuk nem helyi, hanem nemzetközi, határtalan. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.