Kozmopolita

Az MIT Sloan School-jának egyik honlapjáról letöltöttem egy kutatási összefoglalót. Enabling Global Growth with Digitization: The Rise of the Cosmopolitan Firm a címe, három szerző jegyzi, közülük tulajdonképpen Peter Weill nevére figyeltem fel: IT Governance című könyve most éppen karnyújtásnyira van tőle a polcon.

„Cosmopolitan firm”, vagyis „világpolgár vállalat”: olyan vállalat, amely sok országban van otthon, ügyesen ki tudja használni a nagy méretekből adódó előnyöket, de ugyanakkor rugalmas is, képes sajátos helyi körülményekhez is alkalmazkodni, centralizálja azt, amit centralizálni kell és lehet, és decentralizálja, amit decentralizálni kell és lehet: globálisan és lokálisan optimalizál. Mindezt ráadásul szupermodern digitális platformon és alkalmazásokkal teszi.

A rövid írás kifinomult, multikulturális, többféle stratégiai célt egyszerre követő, ahol csak lehet, digitális megoldásokkal dolgozó szervezet képét vázolja fel. A szerzők szerint az ilyen cégek kimagasodnak az iparáguk élmezőnyéből, pénzügyi mutatóik 20%-kal haladják meg az átlagot.

Magában a modellben tulajdonképpen nincs semmi újság, a példaként felsorolt cégek is többnyire régi motorosok. Érdeklődéssel figyelem ugyanakkor, hogyan jelennek meg a modell egyes elemei a közigazgatás és a közszolgáltatások reformjával kapcsolatos törekvésekben, beleértve a hazaiakat is.

Kétségtelen, hogy az államnak sok megoldást át kell vennie az üzleti életből, méghozzá alapvetően három összefüggő okból: egyrészt messze le van maradva tőle, másrészt, másrészt ismert okokból csökkentenie kell a költségeit és növelnie kell a hatékonyságát, harmadrészt a lakosság hozzászokott az üzleti kiszolgálás színvonalához, és most hasonlót várna az állami szervektől.

Tanulni, átvenni tehát lenne mit, de kérdéses, hogy az üzleti megoldások közül melyek működőképesek a közszférában is.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.