A brand értéke

Előadás a tanácsadási piacról, majd beszélgetés a tanácsadókkal a szakma egyik vezető képviselőjénél. Az egyik téma a „brand” értéke. A nemzetközi piac most kezd magához térni, a hazain a jelek szerint jelentős a visszaesés. Válság idején a vállalatok nyilván takarékoskodni szeretnének tanácsadásra fordított kiadásaikkal. Ennek egyik módja a „közvetítő” megkerülése.

A közvetítő ebben a szituációban nem más, mint a tanácsadók cége, a „brand”. A vállalat konkrét tanácsadók tudásához szeretne hozzáférni. Ha ezt a közvetítőn, a cégen keresztül teszi, egyfajta felárat fizet a „brandért”, hiszen a tanácsadó személyes díjára rárakódik a cég általános költsége és nyeresége. Ezeket meg lehet takarítani, ha a megbízás közvetlenül a foglalkoztatni kívánt tanácsadót célozza meg. Csábító ajánlat: az így megtakarított pénzt megosztom veled mint tanácsadóval. Légy szabadúszó, így a megbízást közvetlenül tőled kaphatod, így mindketten jól járunk.

De vajon elég csábító ez az ajánlat? Csak akkor, ha a „brand”, vagyis a szervezet nem termel értéket, vagy nem termel eleget. Ez esetben a szervezet csak kolonc a benne dolgozó tanácsadók nyakán. A megbízónak akkor érdemes felárat fizetni a „brandért”, ha így nem csak egyes tanácsadók tudásához fér hozzá, hanem a cég tágabb tudásbázisához, kapcsolatrendszeréhez, belső és külső szakmai hálózatához, ha jól és eredményesen működik a tanácsadó cég képzési, tudásmegosztó és minőségbiztosítási rendszere.

De nézhetjük ezt a kérdést a tanácsadó szemszögéből is: szabadúszás helyett akkor érdemes tanácsadó céghez tartozni, ha az ott szerzett előnyök (tanulási, fejlődési lehetőségek, közös szolgáltatási háttér, kapcsolati háló, a „brand” piacszerző ereje stb.) értéke meghaladja az elszenvedett hátrányt, vagyis hogy a tanácsadói napidíj egy részét „le kell adni” a szervezetnek.

Természetes jelenség lehet, hogy egy tanácsadó, aki jól feltöltötte magát egy nagyobb tanácsadó cégnél, , jól beásta magát néhány gazdag ügyfél tudatába, pár év után erős késztetést érez a „szabadúszásra”. Lehet azonban, hogy tartalékait egy idő után feléli, újabb „tudásinjekcióra” lesz szüksége, és ezért ismét vonzani kezdi a „brand”.    

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.