Affiliate marketing

A Szek.org tegnapi rendezvényén, a kötött koreográfiájú közgyűlés után két hazai affiliate marketing cég képviselője tartott előadást üzletük működéséről. Ezekből a következőket szűrtem le magamnak:

Az affiliate-modellnek három fő szereplője, illetve szereplőcsoportja van. Az első a kereskedőké, akik el szeretnének adni valamit, és ehhez partnereket, ügynököket, reklámfelületeket keresnek, lehetőleg valamilyen teljesítmény-alapú jutalákos rendszerben. A másik az elektronikus reklámfelületekkel rendelkezők, ilyen ügynöki munkát vállalók csoportja (honlapok, portálok, elektronikus kiadványok gazdái, megélhetési bloggerek stb.) Az előbbiek képviselik a keresletet (partnert, szolgáltatót, ügynököt keresnek), az utóbbiak pedig a kínálatot (reklámfelületet, ügynöki munkát kínálnak).

E két csoportot a harmadik játékos, egy internetes alkalmazás, az affiliate network hozza össze, ami ebben a felfogásban nem más, mint egy sajátos elektronikus piactér, ahol vevők (keresleti oldal) és eladók (kínálati oldal) találkoznak és ügyleteket (tranzakciókat) bonyolítnak le, magyarul adnak-vesznek. Ez a piactér sokféle lehet, hiszen a találkozóhely biztosításán kívül sokféle szolgáltatást is nyújthat, például segítheti a vevők és az eladók egymásra találását, támogathatja a tranzakciókat vagy akár a felek tevékenységeit is (kampánytervezés, reklámfelületek kihasználása, értékesítést segítő akciók stb.)

Mivel a piactérnek gazdái vannak, akik pénzt akarnak keresni, a piactérnek szüksége van pénszerzési (üzleti) modellre is. A gazdák eldönthetik, hogy miért és milyen formában kérnek pénzt és kitől. E döntések mögött többféle stratégiai megfontolás húzódhat meg, ahogy ez a piactereknél – a valóságosaknál és a virtuálisaknál egyaránt – lenni szokott.

A helyes stratégia valószínűleg a nagyobb értékű, különlegesebb szolgáltatások irányába való elmozdulás. A jelszavak ismertek: tedd magad fontossá, különlegessé, nehezen másolhatóvá! Ha nem így jársz el, ne csodálkozz, ha rövidesen sok tucat versenytársad lesz. A piactér közvetítő, amit az eladók és a vevők akár ki is hagyhatnak, ha nem látják hasznát.

Az affilate-modellel az elektronikus kereskedelemről szóló tankönyvekben is találkozhatunk. A Laudon-Traver 2011-es kiadása egy oldal terjedelemben emlékezik meg róla.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.