Mert finn?

Három héttel ezelőtt az Adidas példájával kezdtem egy, a vállalatok nemzetközi stratégiájával foglalkozó kurzust. Az Adidast, ezt a tradicionális német családi vállalatot a kilencvenes évek elején egy francia befektető mentette meg, aki – követve a Reebok és a Nike példáját – igazi nemzetközi céget csinált belőle: új vezetőket toborzott a világ minden pontjáról, az angolt tette meg hivatalos nyelvvé, olcsó országokat keresett a gyártáshoz, stb.

 

A második foglalkozáson kiragasztottam a táblára egy friss újságcikket a Financial Times szeptember 13-i számából. A címe az Adidas történetére rímel: „New chief to make Nokia a little less Finnish.” A háttér közismert: az elmúlt három évben a finn óriás elvesztette piaci értékének 70%-át; szeptemberben bejelenteték, hogy a vezérigazgató pozíciót Stephen Elop veszi át, aki kanadai és a Microsoft egyik fontos vezetői székéből igazol át. A részvényeseknek nyilván nem tetszik a több mint kétharmados értékvesztés.

 

De mit jelent az, hogy „to make Nokia a little less Finnish?” Finnországot és benne a Nokiát általában a versenyképesség csúcsaiként szokás emlegetni. A Financial Times cikkének címe meglebegteti ezt a kérdést, de igazából nem válaszol rá. Egy héttel később (szeptember 20.) a BusinessWeek újságítója már sokkal határozotabban és keményebben fogalmaz. Cikkének címe is élesebb: „The Fallen King of Finland”. A bajok – írja – az iPhone bevezetésével kezdődtek. Az Apple mobilja új fejezetet nyitott a technológiai versenyben. Ez a verseny a konvergenciáról, az integrációról szól. A mobiltelefon szépen összeolvad a számítógéppel és a közösségi hálózatokkal. A kis készülék a zsebünkben már nem egyszerűen arra szolgál, hogy felhívjunk vele valakit. Az új versenypályához ahhoz illő, innovatív termékek kellenek.

 

A Nokia – állítja a cikk szerzője – lemaradt ebben az innovációs versenyben. Miért maradt le? Most jön az érdekes következtetés: mert finn. Ami eddig előny volt, most hátránnyá válhat. A Nokia fantasztikus vállalat, de hiányzik körülötte az a nyüzsgő, tarka ökoszisztéma, ami az említett konvergenciához és integrációhoz kell. A Nokia sziget. Gyönyörű és nagy sziget, de sziget. A vállalatnak – állítja a cikk – már régen át kellett volna költöznie Kaliforniába.

 

Lehet, hogy az újságírónak egyáltalán nincs igaza, de a felvetés és a gondolatmenet érdekes, a Nokia esete nem kevésbé, különösen ha több étizedes távlatba helyezzük, és kies hazánk hazánk sanyarú innovációs helyzetét is újragondoljuk a tükrében.  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.