Tóvidék

Ian McEwan: Amsterdam. Molly, a múzsa villámgyors szellemi és testi hanyatlást követően távozik az élők sorából. Temetésén négy férfi találkozik: egy zeneszerző, egy napilap szerkesztője, egy politikus, aki miniszterelnöki babérokra tör, és a megözvegyült férj. Valamennyien Molly szeretői voltak.

A zeneszerző és a szerkesztő jó barátok. A temetés után különös ígéretet tesznek egymásnak: ha az egyikük azt tapasztalja, hogy a másik Mollyhoz hasonló helyzetbe kerül, romlásnak indul, élete értelmetlenné válik, hibát hibára halmoz, akkor segít neki átjutni a túlvilágra. Ez a helyzet meglepő gyorsasággal bekövetkezik, és innen kezdve a cselekmény egy Hitchcock-krimi megállíthatatlan logikájával halad előre a végkifejletig.

Igen, egy krimi logikájával, de valójában nem ezt teszi a könyvet érdekessé, sőt, azt mondhatnánk, hogy ez a krimi-szál a könyv gyengéje. A két férfi története igazából nem egészében, hanem részleteiben érdekes. A részek jobbak az egésznél. Egyes jelenetek, például a szívsebész politikusfeleség reggele bravúrosan vannak megírva. A történet legérdekesebb figurája Clive, a zenszerző. A zeneszerzés kreatív tevékenység. Hogyan születik meg egy dallam és hogyan lesz belőle szimfónia? Mi történik alkotás közben a tudatban és a tudat alatt? Mit lehet elhatározni, és mi születik meg magától? Ha valaha újraolvasok valamit ebből a könyvből, akkor azt a szakaszt választom, amikor Clive a Tóvidékre indul.

 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.