WASP

Pár napja néhány szakdolgozati témát javasoltam egy pécsi hallgatónak. Az egyik az volt, hogy miként válnak egyes e-boltok vagy webhelyek platformokká, amiken mindenféle vállalkozók megtelepedhetnek. Az Amazont meg az e-Bay-t emlegettem példaként. Most itt egy újabb példa, de ez nem kereskedelmi cég (bár bizonyos értelemben biztos az, vagy az lesz), hanem társasági háló, úgynevezett SNS, vagyis Social Networking System.

A Facebookról van szó, amit eredetlieg egyetemisták használtak, de nemrég, nemes gesztussal, megnyitott a kapuit a fiatalabbak felé is. A hírek szerint pár napja olyan platformot indítottak, amire az emberek mindenféle webes szolgáltatásokat építhetnek. Ez jó a Facebooknak (több lesz az érdeklődő), jó a partnereknek (ez legyen az ő dolguk), jó a hálózat használóinak, mivel bővül a szolgáltatások köre.

Ha már a társasági hálóknál tartunk, említsük meg Danah Boyd legújabb tanulmányát. Danah azt állítja (és ezzel szemátomást nagy felzúdulást keltett), hogy az Amerikában használatos társasági hálók egyre inkább leképezik a társadalom osztálystruktúráját. Hogy pontosan mi ez a struktúra, azt Danah nem adja meg: szerinte Amerikában nehéz erről beszélni, valamiféle tabu ez, jó szavak sincsenek hozzá. A lényeg az, hogy bizonyos fiatalok a Facebookra mennek, mások pedig a MySpace-re. A tiszta fehérek például az előbbire, a feketék és a latinok az utóbbira. A gazdagabbak, képzettebbek az előbbire, a szegényebbek, képzetlenebbek az utóbbira. A „normálisak” az előbbire, a furcsák (burnouts, alternative kids, art fags, punks, emos, goths, gangstas, queer kids…) az utóbbira. Sőt mi több: a tisztek az előbbire, a közkatonák az utóbbira – aminenek szemlátomást nem örül a legfőbb hadvezetés.

Mit is állít tulajdonképpen Danah? Az interneten nem tudja senki, hogy kutya vagy! – állt egy régi viccben. Dehogynem, mondja Danah, nagyonis tudja. Miért is ne tudná, hiszen számtalan dolog árulkodik arról, ki is vagy tulajdonképpen, még az is, hogy milyen színeket használsz az oldaladon, milyen képeket pakolsz ki, melyik banda a kedvenced. És hogy melyik hálón vagy egyáltalán. Érdekes dolog ez, de ha az ember belegondol, aligha lehetne másképp. Ha vannak osztályok, ha a társadalmi tagolódás markáns és fontos, annak valahogy tükröződnie kell az interneten meg a hálón is. A marketingesek jól tudják ezt, és ki is használják.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.