Víz van a csapban!

Ebbe a naplóba több bejegyzést is írtam már az informatika közművesedéséről, ami többféle formában jelentkezik (outsourcing, software on demand, webes szolgáltatások stb.). Néhány példát is szoktam emlegetni, köztük az Amazon tárolási szolgáltatását, a Google naptárját és a Salesforce.com CRM rendszerét. A közelmúltban mindháromnak voltak nehéz pillanatai, amikor a szolgáltatás akadozott, leállt. Cáfolnák ezek a jelenségek a közművesedés trendjét? Aligha. Inkább arra hívják fel ma figyelmet, hogy ha valami közművesedik, akkor nagyon ügyelnie kell a biztonságra, a szolgáltatás folytonosságára.

Víz van a csapban, áram a konnektorban – ettől senki sincs különösebben meghatva, ha viszont csak hörög a csap, az nagy baj, ráadásul a nagyközönség manapság ezerféle csatornán fejezheti ki a rosszallását. A szolgáltatásnak persze nem kell száz százalékosan biztonságosnak lennie, elegendő, ha „elég biztonságos”. Közgazdaságtani szempontból vállalatelméleti kérdésbe ütközünk itt: a „Közmű vagy nem közmű?” kérdésre adható válasz a tranzakciós költségek alakulásával függ össze.     

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.