Vezetés válság idején

Egy vállalati rendezvényre készülve a „managing in a downturn”, azaz a „hogyan vezessünk válság idején” témakör irodalmát és esetpéldáit tanulmányozom. Itt van például az egyik legfrissebb darab, David Rhodes és Daniel Stelter cikke a februári Harvard Business Review-ban. Csinos diákra próbálom rendezni a jótanácsokat, utánuk fűzve az illusztrációkat: itt ezt történt, ők így csinálták, amott így másztak ki a veremből. Közben azon gondolkodom, a tanácsok közül mi az, ami speciálisan erre az esetre, vagyis a válságra, a válságból való kilábalásra vonatkozik.

Tulajdonképpen nem sok. Az ajánlások többsége normális üzemmenetben is érvényes.

Nézegetem a bővülő listát. Ügyelj arra, hogy a kasszában mindig legyen elegendő készpénz, vigyázz a fizetőképességedre – no igen, cash management. Gondolt át, melyik vevődnek adsz hitelt, azaz engedélyezed a késedelmes fizetést – persze, a kintlévőségek kezelése. Vigyázz a működő tőkére, ne legyen túl nagy – szabványos fejezet minden vállalati pénzügyi tankönyvben. Ne vegyél fel nyakra-főre hitelt, ne szolgáltasd ki magadat a bankoknak – így van. Elemezd a környezetet, készíts forgatókönyveket, csinálj hatásvizsgálatokat – tipikus második fejezet stratégiaalkotási tankönyvekben.

Magyarázd el a terveidet a befektetőknek, szerezd meg a támogatásukat – klasszikus kormányzási téma. Csökkentsd a költségeket, növeld a hatékonyságot – no comment. Ügyelj a vevőidre, próbálj nekik még többet eladni – persze, CRM, customer retention, cross-selling, up-selling, more added value. Gondold át a kínálatod összetételét, az árazási stratégiádat – mikor nem? Szabadulj meg a felesleges eszközöktől, pucold ki a mérleget – jó, focusing on core business. Használj konzervatív technikákat a beruházások értékelésénél – tényleg nem árt a józanság. Ha van pénzed, vásárolj fel néhány bajba került, de amúgy ígéretes céget – miért ne, ha tele a bukszád. Vigyázz a tehetségre, fektess be az emberekbe, ha éppen nincs munka, tanuljatok – bölcs tanács.

…És így tovább. Újdonság nem sok, a mondanivaló lényege inkább így fogalmazható meg: vedd komolyan, amit eddig nem vettél komolyan. Csináld, amit eddig nem csináltál.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.