Verseny

Pár napja, az IQSYS őszi nagyrendezvényén, az IQSymposiumon tartott előadásomban a közönségnek egy gartneres hype-görbét mutattam azt illusztrálandó, hogy az informatikai világban (de nyilván másutt is) vannak olyan innovációk, amelyek különböző nevekkel és hangsúlyokkal, de a lényegüket tekintve változatlan tartalommal újra és újra megjelennek: egy korai generáció már kifutóban van, egy másik valahol középen tart, az újabbak most indulnak felfelé. Az ötlet, az alapgondolat ugyanaz marad, a technika viszont fejlődik, így az elképzelés – ha egyébként életképes – mindig friss köntösben jelenhet meg. Lehet, hogy több generációja is zátonyra fut, korlátokba ütközik, de jön az új változat, amely messzebbre jut, mert többre képes.

Ilyen jelenség például a számítógépes tanulás, vagyis az e-learning. A koncepció gyakorlatilag egyidős az elérhető árú számítógéppel. A Harvard professzora, Clayton Christensen a maga innovációs modelljére támaszkodva azt jósolja, hogy a számítógépes tanulás valamikor a tízes években fog igazából berobbanni, akkor lesz igazán versenyképes a hagyományos iskolai oktatással szemben.

Vajon jelenlegi formájában mennyire hatékony az online tanulás? A hálón megtalálható az U.S. Department of Education friss vizsgálati jelentése a témáról. Rögtön az elején, az összefoglalóban van benne egy különösen érdekes mondat: „The meta-analysis found that, on everage, students in online learning conditions performed better than those receiving face-to-face instruction.” A tanulmány készítői amúgy mások vizsgálati eredményeit igyekeztek összegezni: a módszertani leírás szerint olyan tanulmányokat válogattak ki a rendkívül gazdag e-learning szakirodalomból, amelyek a hagyományos és a számítógépes oktatás eredményességének összehasonlítására alkalmasak, valamint kellő mértékben tudományosak. Az utóbbi változat előnyét jelző kijelentést amúgy óvatosan árnyalják, a tanulmányt tehát nem árt figyelmesen olvasni, óvakodva egyes megállapítások bővebb magyarázat nélküli kiemelésétől: nem könnyű megállapítani, hogy tulajdonképpen mi hatékonyabb minél, és vajon miért.

A kép nem egyértelmű. A Newsweek szeptember 28-i számában például ezt olvastam: „Technlogy has a place in education, but it should be used independently by students outside the classroom.” Vagyis: a számítógépeket jobb távol tartani a tantermektől. A cikk szerzője egy amerikai egyetemi tanár tapasztalataira hivatkozik, aki lelkes használója a modern információs technológiának, de az iskolai órákon egyáltalán nem használ gépet mondván, hogy mindennek megvan a maga helye: a gépet elsősorban az otthoni felkészülésre kell alkalmazni, a tanóra viszont személyes kommunikációra való. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.