Utazás online lovon

Egy feladat kapcsán az internetes utazási iparról igyekszem informálódni. Szabályos állatorvosi ló: pontosan mutatja, hogyan tud egy alkalmas iparágat átalakítani az internet. Két hatást kell kiemelni: az egyik a piac bővülése, a másik a verseny fokozódása és ennek következtében az állandó nyomás a nyereséghányadokon.

Az online utazási piac nő, egyrészt azért, mert a 2001. szeptember 11-i sokk után a vásárlói kedv visszatért, másrészt pedig az online piac nagyokat harap a hagyományosból. Élelmes internetes vállalkozók hamar rájöttek, hogy az utazási irodák tevékenységének jó része elektronizálható, ügyesen be lehet épülni az értékláncba, az utazási szolgáltatók és az ügyfelek közé, még mielőtt az előbbiek meg a hagyományos közvetítők felébrednek. Az online irodák olyan szépen fejlődtek, hogy még a nagy internetes válságot is viszonylag simán megúszták. Sokféle változatuk van, mintha csak Weill és Vitale könyvéhez adnák az illusztrációkat.

Aztán a hagyományos utazási ipar is éledezni kezdett. A szállodák, a közlekedési vállalatok, a színházak, a rendezvényszervezők sorra nyitottak az internet felé és lehetővé tették az utazni vágyóknak a közvetlen foglalást. Idővel léptek persze a hagyományos utazási cégek is, sőt az üzletbe még a Microsoft is beszállt. Az eredmény: gyilkos verseny, a korábbinál jóval több szereplővel. Kiütköznek az internetes közvetítők hátrányai is: az utazók nem hozzájuk hűségesek, hanem az utazási szolgáltatókhoz, hiszen ők nyújtják az élményeket és a személyes kapcsolatot. A mai helyzet: a forgalom szépen nő, az iparági prognózisok pozitívak, a közönség egyre jobban megkedveli az internetes keresgélést és foglalást, de eközben gyilkos verseny folyik, a nyereség állandó veszélyben van. Az internet által határtalanná tett verseny kipréseli a profitot a közvetítőkből, a végső nyertes tehát az utazni vágyó vevő. A piac felső vége koncentrálódik, néhány nagy cég erősödik, a kicsik rés-stratégiákkal próbálkoznak. A brókerek ajánlatai bizonytalanok. Visszaút nincs: az online megjelenés egy fejlődni kívánó utazási irodának ma már nem előny, hanem elemi működési feltétel. Nicholas Carr szelleme itt lebeg közöttünk.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.