Tömött vállalati pénztárcák

A friss statisztikák szerint az elmúlt évben egy sor országban rekordnyereségre tettek szert a vállalatok. Az USA-ban rekordot döntött a GDP-n belül a vállalati profit aránya, de az EU-ban és Japánban is hasonló a helyzet. Elemző közgazdászok megjegyzik, hogy ez nem meglepő: recessziók után általában így szokott történni. A lassulás időszakában a vállalatok visszavágják a költségeiket, és amikor a piac ismét nekilendül, dőlni kezd a pénz. Később azonban a verseny lejjebb szorítja a nyereséghányadokat, a bál nem tart örökké.

Érdemes elgondolkodnunk a nyereség mostani növekedése és az információs technológia kapcsolatáról. Kétségtelen, hogy a racionalizálásához, a költségek lefaragásához sok segítséget adtak a vállalatok korábbi, mára beérő informatikai beruházásai. Az is vitathatatlan, hogy modern infokommunikációs eszközök nélkül néhány fejlődő ország, így például India és Kína nem tudott volna ilyen intenzíven bekapcsolódni a világgazdaság vérkeringésébe. A piacon megjelenő olcsó keleti munkaerő az otthoni bérekre is hatást gyakorol, sakkban lehet vele tartani az alkalmazottakat.

A technika tehát fontos szerepet játszik a fejlett országok vállalatai profitjának mostani látványos növekedésében.

De szerepet fog játszani a csökkenésében is. Az árakat a verseny szorítja lefelé, a versenymezőnyt pedig soha nem látott mértékben tágította ki az informatika és a távközlés. Profit és technika között tehát érdekes, sokrétű kapcsolat van.

Arra is kíváncsi vagyok, a megduzzadt vállalati pénztárcákból mennyi jut majd megrendelések formájában az infokommunikációs szektornak. Pénz ezek szerint van bőven, rövidesen meglátjuk, hogy mire költik.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.