Tiszta forrás

Egy spanyol internetes induló (népiesen strat-up) vállalkozás (mozgalom? szövetség?), a FON Technology SL körül egy pillanatra felforrósodott a blogvilág levegője. A szervezetről ugyanis ismert emberek is megemlékeztek a blogjaikban. Ezek az ismert emberek ugyanakkor bent ülnek a FON tanácsadó testületében, azaz aligha tekintetők semleges, kívülálló szakértőknek.

Ezzel máris elérkeztünk a blogvilág egyik alapvető etikai problémájához. Hogyan kezeljük az ilyen helyzeteket? A marketingesek természetesen tudják, hogy egy új terméknél vagy egy induló vállalkozásnál mennyire fontos az “opinion leader”-ek véleménye, hiszen ez benne van minden marketing szakkönyvben. Azt is tudják, hogy a blogok megjelenése új lehetőséget biztosít az ilyen vélemények terjesztéséhez. Saját blogját nyilván mindenki arra használja, amire akarja. A blogírás azonban nem tekinthető tisztán személyes ügynek, hiszen a blog kikerül a közösség elé, azaz a blogírás publikálás. Vajon tudnia kell-e az olvasónak, hogy aki egy blogban valamiről nyilatkozik, az üzleti kapcsolatban áll-e bejegyzései tárgyával? Ha igen, kitől kell ezt megtudnia? Vagy vigyázzon magára az olvasó? A televízióban rengeteg olyan reklámot látunk, amelyekben ismert személyiségek magasztalnak fel valamit: sampont, krémet, autót, bármit Nyilván pénzért. Előtte nem kacsintanak ki ránk, mondván: figyelj, öreg, ez most nem komoly, lehet, hogy én tulajdonképpen utálom ezt a krémet. A reklámok egy részénél ki van írva, hogy ez most reklám, de van egy csomó műsor, amelyeknél nem lehet pontosan tudni, hogy hol végzódik a szakmai álláspont és hol kezdődik a reklám. Ez lenne a helyzet a blogoknál is?

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.