Télen, hóban, vonaton

Tata, Wipro, Infosys – a minap amerikai foglalkoztatási adatok kapcsán találkoztam a három nagy indiai IT szolgáltató nevével. Régebben is öszefutottam már velük hasonló szövegkörnyezetben, általában negatív beállításban: amerikai munkahelyeket visznek át Indiába, rontják a munkanélküliségi statisztikákat.

A mostani tálalás azonban inkább pozitív: a három nagy több új központot nyit az USA-ban, ahová helyieket is toboroznak. Nem sokat, néhány százat, talán néhány ezret, de ez is valami a mai ínséges időkben.

Bizonyára jó okuk van rá, hogy ezt tegyék. Bizonyos adatokat nem szabad az országból kivinni, aki tehát a kormányhivatalok vagy az egészségügy számára akar dolgozni, annak helyi jelenlétre is szüksége van. A helyben toborzott alkalmazottak nyilván jobban eligazodnak a helyi szokásokban és kultúrában, és versenyezni is könnyebb a helyiekkel, ha a csapat nem csupa külföldiből áll.

A kis helyi toborzási számok érthetőek: egy indiai alkalmazott minden kiegyenlítődési tendencia ellenére még mindig jóval kevesebbet keres egy amerikainál. Konkrét adatokat is látok: 50.000 dolláros éves jövedelem egy amerikainak, 7-8.000 indiai kollegájának. A régi szabály tehát nem változik: amit csak lehet, Indiába kell vinni, ahogy azt a “global delivery” modellje diktálja.

Tegnap, miközben a havas tájat bámultam a vonat ablakából (MÁV forever!), azon merengtem, vajon miként jelenik meg az elektronikus kereskedelem forgalmi adataiban ez az óriásivá duzzadt globális szolgáltatási üzlet, vagy megjelenik-e egyáltalán. Itthon, ha a mindennapi életben azt mondjuk, “elektronikus kereskedelem”, általában az internetes boltokra gondolunk. Ezek forgalma szépen nőtt a közelmúltban, mindazonáltal korántsem fedik le azt, amit úgy általában elektronikus kereskedelemnek nevezünk.

A statisztikák módszertani logikája érdekes probléma. Ha könyvet rendelek az interneten, amit aztán futár hoz ki és én készpénzzel fizetek érte, nyilván e-kereskedelemként van elkönyvelve. De mi van, ha beballagok egy ügyfélszolgálatra (pl.egy kábeltévés cégébe), személyesen megrendelek ott valamit, amit aztán elektronikus úton juttatnak el hozzám, én pedig elektronikus átutalások formájában fizetek érte? 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.