Taxi

Még két nap van hátra az évből. Az ember ilyenkor már ne csináljon terveket idénre. Van viszont egy feladat a következő évre: össze kellene szedni azokat a jelenségeket, amelyek az informatikai funkció közművesedésére utalnak. Arra, hogy egyre több alkalmazást webes szolgáltatásként veszünk igénybe és a használat alapján fizetünk értük, úgy, mint amikor saját gépkocsi helyet taxit használunk amikor éppen utazni akarunk, vagy saját generátor helyett az elektromos művektől veszünk áramot.

Egyre több jel utal arra, hogy a közművesedési tendencia erősödik. Ide tartoznak az olyan „on demand” szolgáltatások, amelyeket egyebek között a Salesforce.com művel. Ide sorolható az Amazon tárolási szolgáltatása: tartsd nálunk az adataidat, használd az általunk is használt robosztus, megbízható, skálázható, infrastruktúrát, a világ bármely pontjáról elérheted, egy GB 0,15 dollár havonta, alapdíj nincs, induló beruházás nincs. Félsz, hogy nem eléggé biztonságos? A pénzedet nem félted a bankoktól? Miért lennénk mi kevésbé biztonságosak, mint a bankod?  Aztán itt vannak a folyamatosan bővülő, ráadásul ingyenes Google-szolgáltatások: e-mail, naptár, szövegszerkesztő, táblázatkezelő… Itt a YouTube a videóidnak.

Van erről a témáról egy érdekes cikk a friss The Economist-ban (december 23.), úgy látszik is ezzel a szakmai témával zárják az évet. Azt hangsúlyozzák, hogy a közművesedési irányzat alulról jön, a fogyasztói piac felől, onnan szivárog át a vállalatokhoz, gyakran úgy, hogy az alkalmazottak egyszerűen megkerülik a vállalati IT részlegeket, nem törődve a tiltással, az aggodalmaskodó hangokkal. Nekik így kényelmesebb.

Szakadásos („disruptive”) innováció ez? Jövőre utána kell nézni, nem foglalkozott-e már Christensen professzor ezzel a kérdéssel.  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.