Szolgáltatások

2003. májusában egy IBM-es felmérés publikált eredményei alapján csináltam egy diát, és többször fel is használtam különböző előadásokon. A számok különböző tevékenységek részesedését mutatták az informatikai iparár nyereségéből. A tendenciák világosan kirajzolódtak belőlük: a hardver részesedése csökken, a szoftverek és a szolgáltatások tortaszelete viszont nő.

A napokban került a kezembe Michael Cusumano tanulmánya (The Changing Software Business: From Products to Services and Other New Business Models), ami aktualizálja és árnyalja ezt a képet. Az MIT professzora munkatársaival szoftveres cégekről rakott össze egy gazdag adatbázist. A 2008 tavaszán készített tanulmányban azt a kérdést vizsgálja, miért és mennyire növekedett meg a szoftveres cégek árbevételében a szolgáltatások aránya, és milyen hatással van ez a profitra. Megállapítja például, hogy a nyereségesség szempontjából a jelek szerint a skála két végén található cégek járnak jól: amíg a szolgáltatások részesedése eléri a 20%-ot, a nyereségesség nő, utána viszont a hatás inkább negatív, majd nagyjából 60% körül fordul ismét pozitívba. Mi lehet a magyarázat? Néhány kézenfekvő szolgáltatás (leginkább a szoftverkarbantartás) jót tesz a bevételnek és a nyereségességnek, ez után viszont munkaigényesebb (költségesebb) szolgáltatások következnek, amiket igazából csak nagyban érdemes csinálni, kellő skálagazdaságossággal és tapasztalattal.                  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.