Számok

A szponzor jóvoltából pár napja landolt az asztalomon Stephen Baker Numerati című könyvének magyar változata, Numerátorok címmel. Az angol eredetiről már hónapokkal ezelőtt írtam egy-két bejegyzést: ha jól emlékszem, az IBM-es példát idéztem belőle.

Baker mondanivalója tulajdonképpen egyszerű. Miközben dolgozunk, szórakozunk, utazunk, vásárolunk, egyszóval élünk, elképesztő tömegű digitális nyomot hagyunk magunk után. Ezekből a jelekből, ha valaki ügyesen összegyűjti és elemzi őket, rengeteget meg lehet tudni rólunk, a viselkedésünkről, az igényeinkről, a szokásainkról. E tudáshoz a nagy adatbázisok elemzésén, vagyis a matematikán, a matematikai statisztikán keresztül vezet az út. A számzsonglőrök, elemzési zsenik, adatbányászok – ők a numerátorok – felértékelődnek.

Az elmúlt év során jómagam is többször találkoztam ezzel a jelenséggel, vagy nevezzük inkább trendnek. A sors úgy hozta, hogy több előadást is meghallgattam a piackutatás módszertanáról, és többször beszélgettem szakmai kérdésekről gyakorló piackutatókkal. Laikusként azt mondanám: módszerkészletük kiszélesedik a szélsőségek irányába. Az egyik véglet valóban a numerátorok világa, vagyis a nagy adatbázisokban való matematikai kutakodás. A másik az egyén tudatalattijában való keresgélés: a belső, ösztönös, bekódolt motívumokul utáni nyomozás. Mindkét végen sok érdekes újdonság van.

Hozzászólás írása

Hiba az űrlap kitöltése során!

* A csillaggal jelölt mezők kitöltése kötelező

*
*
*
*