Szakadék

Régi ismerősömmel, Reichert Györggyel (Accenture) találkoztam egy rendezvényen két nappal ezelőtt. Tegnap reggel levél jött tőle: Uj Péter cikkére hívta fel benne a figyelmemet. Az írás a Népszabadság november 7-i számában jelent meg, „Az edukált felhasználók aranykora” címmel.

Az informatikai világ trendjeiről szóló rendezvényen szó volt a „szakadásos”, vagy más szóval „romboló” (disruptive) innovációkról is. Arra igyekeztem felhívni a figyelmet, hogy az ilyenek gyakran előfordulnak az adott iparágban. Felbukkanásuk valószínűsége akkor nő meg, amikor a piacon lévő, többnyire a vevőkör felső rétegére koncentráló termékek a képességeiket, szolgáltatásaikat, műszaki paramétereiket, összetettségüket, bonyolultságukat tekintve kezdenek túllőni a célon. Ha a terjedési (diffúziós) modelleket használjuk, ezt a következőképpen magyarázhatjuk: még mindig a korai többségre próbálnak célozni, pedig már a késői többség van soron, vagyis azok, akik szívesen használnák a terméket, de valamilyen egyszerűbbre, barátságosabbra, olcsóbbra vágynak. (Amikor itt tartottam, Pajor Ferenc, a National Instruments debreceni cégének informatikai vezetője közbe is szólt, jelezve, hogy a két vásárlói kör között ott a „szakadék”, amit a jelek szerint nehéz átugrani.)

Szóval ilyen helyzetekben szoktak elindulni a piac alsóbb rétegeiben újítások, amelyek, ha kellő fejlődési képességgel bírnak, idővel szépen felemelkednek a felső szegmensekhez is, és megkezdik kiszorítani az ott lévő termékeket, nem ritkán az azokat gondozó vállalatokkal együtt. Új Péter az említett cikkben a tőle megszokott stílusban mutatja be ezt a jelenséget, méghozzá a felhasználó szemszögéből. A piac már befutott szereplőinek alkalmazkodási nehézségeit butasággal és csökönyösséggel magyarázza. Lehet, hogy ezeknek is szerepük van, de én inkább Christensen professzorra hivatkoznék, aki szerint egy szállítói oldali lock-in jelenségről van szó: a piac befutott szereplői saját korábbi döntéseik, kiépített értékhálóik, befektetéseik rabjává válnak, következésképpen nehezen mozdulnak ki a pozíciójukból és kezdenek versenyezni az újakkal vagy akár saját magukkal.

Uj Péter szerint a Google lesz a megváltó, aki átugorja a szakadékot. Meglátjuk.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.