Staféta

Ötoldalas, kihajtogatható reklám az újságban: a Nokia új N sorozata. Hát igen, lesz majd mivel játszani.

Címlapsztori egy másikban: Jorma Ollila, a finn óriás vezére jövőre feladja legfőbb irányítói posztját és megkezdi a kivonulást, méghozzá a szokásos úton, tehát még elnök marad egy ideig, csak a CEO-csillagokat veszi le a vállapjáról.

Távozását akár szimbolikus eseményként is felfoghatnánk. Egy korszak lezárul. Ollila akkor vette át a kormányrudat, amikor a Nokia még egy zavaros konglomerátum volt, valamikor a kilencvenes évek elején. A tulajdonosok beleegyezését megszerezve villámgyorsan kipucolta a portfoliót: megszabadult gumitól, fától, papírtól, televíziótól meg isten tudja még mitől és a mobil távközlésre fokuszálta a céget. Belenavigálta az infokommunikációs boom kellős közepébe. Jó időben, jó helyre. Ezzel párhuzamosan az egész ország is újragondolta magát, egyebek között olyan “apróságok” miatt, mint a szomszédos Szovjetunió felbomlása és az ez által előidézett gazdasági válság. Ez a történet ma az üzleti iskolák egyik kedvence, számos esettanulmány készült róla. (Hogy csak két klasszikusra hivatkozzak: Harvard 9-702-427 és Stanford S-IB-23).

Ollila tehát kritikus stratégiai helyzetben vette át a Nokiát. Helyzet van most is, bár egészen más értelemben, mint a kilencvenes évek elején.

Kiteregetem magam elé a Nokia eredményeit mutató grafikonokat. Lássuk először a bevételeket. Gyönyörű, exponenciálisan emelkedő görbe egészen 2000-ig. Hatalmas ugrás 1999 és 2000 között. Aztán mintha plafonba ütköztek volna: a görbe vizszintesbe vált, sőt, enyhén lejt lefelé. Az idei első féléves számok biztatóak, de a vezetők és az elemzők óvatosságra intenek.

Nézzük a nettó nyereséget. Veszteség 92-ben és 93-ban. gyönyörü, exponenciálisan emelkedő görbe egészen 2000-ig. Aztán mintha plafonba ütköztek volna. Nagy visszaesés 2001-ben – ez másokkal is így történt. Javulás a következő években, de váltakozó szerencsével, és a 2000. évi rekordot azóta sem sikerült utolérni.

A számok persze óriásiak, sárga irigységre méltók, akár a bevételekről, akár a nyereségről beszélünk. Egy tőzsdei cégnek viszont muszáj növekednie, vagy legalábbis meggyőzni a befektetőket, hogy rövidesen növekedni fog. A növekedéshez viszont motor kell. Kérdés, hogy hol lehet motort találni a beérett mobil távközlési iparágban.

Ollila utódjának nem lesz könnyű dolga.


Post a Comment

You must be logged in to post a comment.