Sajnos nem leszek ott

Néhány külföldi lap előfizetőjeként időnként meghívókat kapok konferenciákra, amikre persze nem megyek el, mert az áruk kissé borsos. Két napja is jött egy, csinos zöld füzet külön borítékban. A World Business Forumot hirdeti. New York, két nap októberben, tizennégy előadás és nyilván élénk társasági élet, szendvics, málnaszörp és csevej (érdekes, ez a szó nem tetszik a gépnek), fontos emberek körüldöngicsélése. A levegőben csak úgy zizeg és szikrázik majd a karizma, a vision meg a leadership.

Az előadók közül az első Alan Greenspan, az amerikai központi bank nyugdíjba (tanácsadásba?) vonult elnöke. Aztán a többiek: Jack Welch, Craig Barrett, Michael Eisner, Scott McNealy, Al Gore… És két kakukktojás ebben az üzleti krémben: az egyik Garry Kasparov, a másik… igen, a másik: Chris Anderson, a The Long Tail írója. Hetvenöt percet kap, kicsit kevesebbet, mint Greenspan, és jóval többet, mint Scott McNealy. A farokról fog beszélni, arról a bizonyos farokról, az első nap estéjén, a megnyitó utáni talán legjobb időpontban.

Miért pont ő? És miért pont a hosszú farok? Ezek jó kérdések. Egy masszív elméleti közgazdász nyilván fintorogna. Miért lesz egy könyv ekkora siker? Ennek nyilván több oka van, de a legfontosabb talán az, hogy közérthetően és élvezetesen sokaknak ad valamiféle Aha! élményt. Valamit megmagyaráz a világból, nevet ad valaminek. Lehet, hogy ezt valaki már megtette előtte, de más nyelven, ami nem jött át a nagyközönséghez, nem pendített meg egy húrt a tömegekben.

Tudnék más példát is mondani? Azt hiszem, igen. Ebbe a kategóriába sorolnám például Clayton Christensen könyvét az innovációról, Shapiro és Varian monográfiáját az információs gazdaságról. De ebbe a körbe tartozik a szép emlékű A siker nyomában is. Vele kapcsolatban tudjuk – Tom Peters egyszer bevallotta -, hogy kutatási szempontból enyhén szólva nem állt erős lábakon, mégis azt kell mondanunk: ráérzett valamire, megfogalmazott valamit, ami benne volt a levegőben. Az akkori levegőben. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.