Romboló

Tegnap délután előadás a Magyar Telekom székházában. Cím: Romboló innovációk az infokommunikációs piacon. Összesen három óra volt rá. A témát két részre bontottam: egy bevezető és egy, a romboló innovációkra koncentráló szakaszra.

A Chrome példájával indítottam: íme, itt egy innováció, jelesül egy új böngésző a Google részéről – vajon romboló innováció lesz belőle? Mit kellene ahhoz vizsgálni és tudni, hogy ezt a kérdést megválaszolhassuk? Felhoztam még néhány más hasonló példát az iparágból, majd három nagyobb altéma tárgyalása következett: (1) diverzifikációs stratégiák, diverzifikációs modellek az infokommunikációs iparban; (2) az innovációs tevékenység modelljei; (3) az innovációk diffúziója. Az utóbbi már a romboló innovációk témájának felvezetését szolgálta.

A szünet után következő második részt Schumpeter postakocsi-vonat példájával kezdtem, majd Christensen modellje következett a fenntartó és a romboló innovációk megkülönböztetése céljából, külön kitérve az utóbbi alváltozataira. Végül néhány példát említettem részben az infokommunikációs iparból, részben máshonnan: kéziszerszámok, gomblyuk-sebészet, Cisco-routerek, eBay-bolhapiac stb. Mindez így egyben meglehetősen soknak bizonyult, a második részben már sok diát át kell ugranom. Érdekes, hogy a „romboló” jelző mennyire különböző képzeteket és érzelmeket kelt az emberekben – legközelebb több gondot kell hagyni ezek megvitatására. 

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.