Riadó leánya

Tegnap délelőtt elmentem Tihanyba az Internet Hungary nagy őszi seregszemléjére. Részt vettem egy, az elektronikus kereskedelemről szóló panelbeszélgetésben, előtte és utána pedig belehallgattam néhány előadásba és színpadi beszélgetésbe.

Mit hoz a jövő? – tette fel a kérdést a mi műsorszámunkat vezető Kis Ervin Egon, a SZEK elnöke. Tényleg, mit is hoz a jövő az elektronikus kereskedelemben? Minden bizonnyal egy csomó új szereplőt, mindenféle kísérleteket, egy sor technikai újítást. És úgy általában mit hoz? Úgy gondolom, az e-boltok terjedésének kétféle hatása van. Az egyik a piacbővítő hatás. A piac akkor tud bővülni, ha mind a kínálati, mind a keresleti oldala nő. Az internetes kereskedelem pozitív hatást gyakorolhat mindkettőre; Chris Anderson eléggé világosan megírta ezt a könyvében: a farok hosszabb és vastagabb lesz. Ez a jó hír.

A kevésbé jó (már akinek) a másik hatás: az internetes értékesítési csatornák terjedése fokozza a verseny intenzitását. Ezen a vevők sokat nyerhetnek, a kereskedők viszont veszíthetnek, különösen akkor, ha az első hatás gyengén muzsikál: a verseny intenzitása gyorsabban fokozódik, mint ahogy a piac bővül, vagyis a torta kevésbé nő, mint azok száma, akik enni akarnak belőle.

A többi tihanyi előadást és beszélgetést hallgatva megfigyelhettem, mekkora tempóban növekszik az az internetes felület, amire egyre több csatornán lehet mindenféle “tartalmakat” (képeket, szövegeket, filmeket, adatokat, híreket stb.) beönteni. A felületek gazdái egyre inkább a tömegekben bíznak, másképp nem lehet elegendő tartalomhoz jutni, a tartalom pedig kell a figyelemhez, a figyelem pedig a reklámokhoz, a reklám pedig a pénzhez, vagyis ahhoz a reményhez, hogy a befektetések valahogy megtérülnek, a felülettel pénzt lehet csinálni.

Fényképezz, filmezz, blogolj, másolj, írj bele, töltsd fel, másold oda, tedd közzé, kommentálj, vitatkozz. A közzé tett tartalom minden bizonnyal határozottan hígul. A felületeken felbukkanhatnak új tehetségek, de a tehetség véges forrás, a fogadó felület növekedése viszont megállíthatatlannak látszik. A háló egy olyan újsághoz hasonlít, aminek rohamosan nő a felülete, ezért egyre hígabb tartalommal kell feltölteni, egyre több csatornán keresztül, a szerkesztés, a szűrés egyre reménytelenebb. Hová vezet ez? A jó ég tudja.  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.