Remény

Milyen hatást gyakorol a válság az informatikai iparra? Milyen közvetlen és közvetett következményekkel, direkt és áttételes hatásokkal kell számolni? Szivárognak a hírek mindenfelől. Olvasom, hogy a Szilícium-völgyben megindult a létszámcsökkentés, apadóban vannak a tőkeforrások, jóval nehezebb kockázati tőkéhez jutni.

Az is látszik, hogy nehéz helyzetbe kerülhetnek azok az informatikai cégek, amelyek bevételében nagy a pénzintézetek részesedése. A hírek szerint közéjük tartozik például a Sun is, ahol a pénzügyi szektor részarányát 20% körülire becsülik. Meg is néztem az árfolyamát: valóban, az éve eleje óta meredeken tart lefelé. Jonathan Schwartz, a cég vezérigazgatója így ír a blogjában: „I believe almost all our core customers will be affected – not just the banks, but the telcos, hospitals, media companies, construction firms, airlines, governments, startups, you name it. Every customer that depends upon credit as a means of financing their business – whether it’s a university or a Fortune 100 transportation company – is going to be under severe stress.” A folytatás is tanulságos lehet: “You’re not going to hear from any of our customers, ‘let’s stop buying technology and hire more people to do the work.’ They’re going to default to the opposite – automating work, and finding answers and opportunities with technology, not headcount. And in that process lies an opportunity for Sun – to engage with customers in driving down cost, driving up utilization, and driving the changes that yield immediate and long term benefit. The right question for every customer you meet is – ‘how can I help?’”

Ugyanezt a gondolkodásmódot vélem felfedezni egyes nagy indiai outsourcing cégeknél is. Róluk is érkeznek hírek. 2007 első felében pénzintézetek legalább 48 nagy kiszervezési szerződést kötöttek velük, összesen több mint 5,5 milliárd dollár értékben. Az idei év első felében csak nyolc hasonló ügylet született, a teljes értékük 767 millió dollár. Bizony, ez nagy különbség. Költségcsökkentés, kevesebb iroda, szorosabbra a nadrágszíjat. Ugyanakkor ott a remény: ha majd Amerika és Európa magához tér, újra racionalizálni, ésszerűsíteni kezd, akkor az outsourcing is új lendületet kap.   

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.