Reggeli

Tegnap klubreggeli volt az Akadémián az IT-Business szervezésében, az utolsó a tavaszi szezonban. A téma: vállalatfelvásárlások és összeolvadások, népies nevükön M&A. Két bevezető előadás egy banki, illetve egy infokommunikációs példával, utána vita és beszélgetés.

Megkockáztatok egy kijelentést, vagy inkább hipotézist: az infokommunikációs világban e téren kisebb a kudarcok aránya, mint az egyéb iparágakban, ahol, mint tudjuk, az ilyen akciók gyakran rosszul végződnek. Két okot is megemlítenék: (1) a század elején lezajlott dotcom válság után sok volt a felvásárlás az ICT szektorban, mivel egyrészt gazdag volt a kínálat, másrészt a nagy cégek tele voltak pénzzel; (2) mára általános gyakorlattá vált a gründolj céget, futtasd fel, add el valamelyik nagynak stratégia és üzletpolitika. Kevesen akarnak önállóak maradni, pláne kevesen igyekeznek a tőzsdére. E két jelenségnek köszönhetően az ICT szektor nagyjai profi felvásárlók és beolvasztók lettek, szakmányban űzik ezt az ipart, kiforrott módszertanokkal, és az akciók alanyi sem tiltakoznak és kapálóznak különösebben.

A klubreggelin az egyik résztvevő egy harmadik okot is megemlített: a szektorban erős az ügyfelek kötődése a szolgáltatóikhoz (vagyis a lock-in, kicsit bővebben: vendor lock-in), következésképpen felvásárlási, összeolvadási akciók esetén sem pártolnak el egykönnyen tőlük. Borotvahabot vagy akár autómárkát könnyebb váltani, mint integrált irányítási rendszert.   

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.