Reakció

Érdekes figyelni, kire hogyan hat a válság és a recesszió, és ki hogyan reagál. Egy belgiumi üzleti iskola értékesítési vezetőjével beszélgettem tegnap. Mire számít, kérdeztem, milyenek a toborzási adatok. A diplomás programok iránt nő az érdeklődés, mondta. Depresszió idején így szokott lenni. Többen akarnak tanulni, meg jobban rá is érnek, mivel nincs annyi jó állás. A rövid programoknál fordított a helyzet: a vállalatok takarékoskodnak a költségekkel, kevesebb jut tréningekre, kihelyezett programokra.

Itt van előttem az OECD Graduate Management Admission Council-jának grafikonja a GDP növekedéséről és az MBA programok résztvevőiről. A görbék ellentétesen mozognak. 2001-ben és 2002-ben kicsi volt a gazdasági növekedés, az MBA programokra viszont többen jelentkeztek. Aztán beindult a gazdaság motorja, mire lelassult a növekedés a másoddiplomás üzleti programokon.

Nézzünk át egy pillanatra a személyi számítógépek piacára. Az IDC szerint idén a harmadik negyedévben 5% körül volt a növekedés az előző év azonos időszakához képest. A negyedik negyedévre azonban már mínusz 1%-ot, azaz csökkenést jósolnak. Pont karácsonyra. Ez nem meglepő. A számítógép-vásárlás halasztható beruházás. Nekem is van gépem, neked is van géped, neki is van gépe. Az én gépem is bírja még legalább egy évig, a tied is, az övé is. A váltás nem sürgős. Ha takarékoskodni kell, ezen lehet. Olyan, mint autó meg a lakásfelújítás. A piaci jelentésekből azt is látom, hogy a gyártók masszív árcsökkentésekkel reagálnak.    

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.