Pólusok

Itt a nyár, és hamarosan eljön a szabadság órája is. A blogbejegyzések átmenetileg ritkulni fognak. Kiváló alkalom ez arra, hogy egy kicsit elmorfondírozzunk magukon a blogokon, illetve a blogíráson mint tevékenységen.

A blogolás, vagy fogalmazzunk így: a blogpiac beérett. Elvesztette amatőr báját. Rengeteg blog született, rengeteg szűnt meg, rengeteg van hibernált állapotban, vagyis létezik, de nem írnak bele, vagy csak nagyon ritkán. Vannak nagy olvasótáborral rendelkező blogok, de nyilván sok olyan is van, amelyet a haverokon és családtagokon kívül nem olvas senki, és ők is csak udvariasságból. A bogokról és a blogírásról több tucatnyi könyv jelent meg szerte a nagyvilágban.

Sok millió blog van, éppen ezért blogszakértőnek lenni nagyon nehéz, mondhatnám lehetetlen. Hogyan tudna követni valaki sok millió blogot? Ha van kedve és ideje, olvashat néhány tucatot, láthat általános statisztikákat, de ez édeskevés a szakértőséghez. Lehet valaki blogszociológus, blogokkal foglalkozó bölcsész, hálózatkutató, esetleg dolgozhat valamilyen hírszerzési ügynökségnek – mondjuk ez lehet a maximum a szakértésben. A nap akkor is 24 órából áll.

Jómagam hat-hét blogot látogatok rendszeresen, valamivel kevesebbet, mint egy-két évvel ezelőtt. Alkalmi kiruccanásokat persze teszek, rákattintok linkekre, beleolvasok ebbe abba, valahogy úgy, mint amikor az ember egy újságosbódéba tévedve belelapoz az újságokba. E szerény minta alapján az a benyomásom, hogy a blogírók világa két táborra szakad, vagy mondjuk inkább úgy, két pólus van benne.

Az egyik tábor a megélhetési bloggereké. A megélhetési blogger közvetve vagy közvetlenül jövedelemre próbál szert tenni a blogolással. A jövedelemszerzés legkézenfekvőbb módja a reklámozás. A blog médium, egy felület, ami bizonyos nagyságú figyelmet vonz. Minél nagyobb ez a figyelem, vagyis minél több látogató van, annál alkalmasabb a blog a reklámozásra.

Reklámozni sokféle módon lehet: lehet például direkten és indirekten, visszafogottan és agresszíven, célzottan és sörétes puskával, stb. Lehet reklámozni önmagunkat (pl. szakértőként), lehet másokat, lehet egymást barterben.

A lényeg: a megélhetési blogger olyan felületet próbál teremteni, ami sok látogatót vonz, és ha ez sikerül, reklámokat helyez el rajta. Láthatóan ugyanazt a gyakorlatot követi, mint a hivatásos médiumok általában. Aki erre az útra lép, ne csodálkozzon, ha működésének és fejlődésének logikáját a média általános logikája diktálja. Idővel olyan lesz, mint a médiumok általában. Belesimul a médiavilágba.

Ha valaki megélhetési blogger akar lenni, kiváló útmutatásokat találhat az online marketinggel foglalkozó könyvekben és gyorstalpaló tanfolyamokon, és jól teszi, ha ezeket követi is: legyen benne ez, legyen benne az, hívószó, sürgetés, trendi dolgok, harsányság; így kezd, úgy fejezd be, használd a megcélzott olvasók nyelvét, figyeld, hogy mire rezdülnek…

A másik tábor a kedvtelési bloggereké. Tevékenységük szabályai néhány egyszerű pontban foglalhatók össze: (1) Akkor írj, amikor kedved van. (2) Arról írj, amiről kedved van. (3) Annyit és addig írj, amíg van kedved és mondanivalód. (4) Sose gondolj a „célközönségre”. (5) Naplót írj a szó eredeti értelmében, ne újságot próbálj csinálni. (6) Ha billentyűzetet ragadsz és írni kezdesz, sose gondolj arra, hogy „kinek fog ez tetszeni”. (8) Sose írj egy témáról üzleti érdekből. (7) Csak akkor reklámozz valamit, ha az eddigi pontokat nem sérted meg. (8) Ne írj le olyat, amivel egyébként nem értesz egyet. (9) Ne kövesd a divatot a divat kedvéért. (10) A szövegre koncentrálj, ne legyen kép csak azért, mert a marketingesek azt tanácsolják.

Ha mindezeket a pontokat betartod – nyilván lenne még egy-kettő -, elképzelhető, hogy valóban valami eredetit alkotsz, amit évek múlva sem fogsz szégyellni.

A kérdés most az, hogy van-e élet e két pólus, vagyis a megélhetési és a kedvtelési blogolás között. Minden bizonnyal van. A Nyugat számaiban is volt reklám, és bizonyára szükség volt rá finanszírozási szempontból. Mecénás nélkül nem megy, a mecénásnak pedig gazdagnak kell lennie. Arcvíz, öltöny, műláb, bolhapor. A lapban volt reklám, szépen elkülönítve, de a lapban lévő írásokban nem.  

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.