Pincér

A tegnapi SZEK klubesten meghallgattam Perger Péter beszámolóját a NetPincér külföldi vállalkozásairól: mit csinálnak, mit tapasztaltak Szlovákiában, Lengyelországban, Ausztriában, Nagy-Britanniában és más országokban. Előny vagy inkább hátrány, ha valaki magyar szolgáltatóként jelenik meg? Milyenek az internetezési szokások, vásárolnak-e az emberek az interneten, van-e működő házhozszállítási piac? Mekkorák az átlagos e-vásárlások? Kik uralják a piacot, vannak-e domináns játékosok, megkerülhetetlen portálok? Hogyan lehet partnereket szerezni, milyen a munkamorál, mennyibe kerül egy ember foglalkoztatása? Hogy lehet bankszámlát nyitni, milyen a számlázási fegyelem, mit szólnak a bizonylatokhoz a könyvelők? Használhatók a banki kimutatások? Mennyire rugalmasak a bankok, védik-e az ügyfeleiket? Átutalásos fizetés, hitelkártya vagy inkább PayPal? Hova érdemes telepíteni az informatikát, a marketinget, az eladást, hogyan kell kézben tartani az ügyfélkapcsolatokat?

Rengeteg praktikus kérdés. Egy fontos tanulság: Unió ide, Unió oda, ez az Európa még mindig nagyon tarka üzleti szempontból. Hegyeztem a fülemet, mivel az iskolában éppen egy új programon dolgozunk, aminek a külföldi megjelenés, vagyis a “going international” a témája. Öt nap itthon, öt nap az INSEAD-ban, népes nemzetközi társaságban.     

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.