Piac és stratégia

Ősszel két kurzust is kell tartanom az informatikai vállalatok stratégiájáról; az egyiket Debrecenben, a másikat a CEU Business Schoolban. Ezeket négy részből rakom össze. Az első az informatikai piac modellezésével foglalkozik, vagyis azt vizsgáljuk, milyen modellek segítségével lehet jobban megérteni, mi is történik tulajdonképpen. Ez akkor működik jól, ha a hallgatók még emlékeznek a stratégiai tervezésről tanultakra, amire azért nem mindig lehet számítani. A második rész a konkrét piaci adatoké, trendeké és tendenciáké: mi a helyzet a szoftver- és a hardverpiacon, a távközlésben, az IT tanácsadásban, miként alakul a kereslet lés a kínálat, mekkorák és milyen irányúak a beruházások, milyen a földrajzi munkamegosztás, mit mond a Gartner, az IDC, mit jósolnak a jövőbe látók, stb.

A harmadik rész a klasszikus esettanulmányoké: az IBM átalakulása Gerstner alatt, az izraeli Checkpoint felemelkedése és globalizálódása, a Siebel küzdelme az ERP és a CRM piacon, a “HP way”, az Infosys betörése a világpiacra, meg még egy kettő. A negyedik részben az aktualitások következnek, többnyire a friss sajtóból és az internetről véve a példákat. Itt lényegében a napi hírek feldolgozásáról van szó.

Hír és esemény szerencsére van bőven, inkább az a gond, mit válasszon közülük az ember. Egyrészt kézenfekvő, hogy megnézzük, mi történik éppen a harmadik részben tárgyalt cégekkel, például mi történt, illetve történik a HP vel Carly Fiorina és Mark Hurd idejében, hogy áll a Siebel csatája, emelkednek-e még az indiaiak. Másrészt körül lehet nézni másoknál is.

Itt van például egy friss hír, amiről érdemes lesz megemlékezni. Az eBay tárgyalásokat kezdett a Skype megvásárlásáról. Az eBay az elektronikus kereskedelem kiemelkedő képviselője, az utóbbi évek egyik leglátványosabb sikertörténete. Vajon miért kellhet neki az internetes telefonszolgáltatást nyújtó Skype? Talán a több mint 50 millió (!) felhasználó miatt? Esetleg úgy érzi, hogy a saját piaca már beérett, ideje azzal a sok pénzzel új vadászmezőkre átrándulni? Vagy az ingyenes internetes telefonálás segítségével még szorosabbra fonhatná az aukciói köré szerveződő közösségek tagjai közötti kommunikációs szálakat? Egyáltalán: mit lehet remélni egy ilyen felvásárlástól, vannak-e szinergiák a két cég között, hogyan reagál a hírre a tőzsde? Egy ilyen témát akkor lehet jól feldolgozni, ha a hallgatók hajlandók egy kis kutatásra is. Reméljük a legjobbakat.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.