Pécs

Tegnap levél jött egy pécsi egyetemi hallgatótól. A szakdolgozatához keres témát. Az online marketing és az elektronikus kereskedelem érdekli, de nem akar a keresőoptimalizálásról vagy a kereskedelmi weblapok készítésének rejtelmeiről írni. Igaza van, ezek már bennem sem keltenének különösebb izgalmakat. Valami frissebb, érdekesebb dolog kellene. A magam részéről például a következő témákat javasolnám:

(1) Közösségépítés az elektronikus kereskedelemben, kereskedelem a közösségi hálózatokon. Ez a két jelenség egymástól függetlenül is létezik, de kombinálva még érdekesebb lehet. A közösségépítés felé való elmozdulás markáns trend az elektronikus kereskedelemben, számos megnyilvánulási formája van. Másfelől a társasági hálók rendkívül népszerűvé váltak az elmúlt időkben, és mivel sokan használják őket, megjelent rajtuk a reklám és a kereskedelem, ahogy az már lenni szokott. Rengeteg példa (akár a Second Life-ot is ide lehetne sorolni), hazai és külföldi esetek összehasonlításának lehetősége. A fiatalok piacára lehetne koncentrálni, első lépésként átnézni például Danah Boyd vonatkozó munkásságát az e-szocializációról. A hölgy publikációs szempontból hiperaktív, ráadásul érdekes dolgokat ír.

(2) Együttműködési platformok az elektronikus kereskedelemben. Az Amazon és az e-Bay példájából kiindulva be lehetne mutatni, hogyan válnak egyes e-kereskedelmi helyek boltból olyan együttműködési platformokká, amikhez partnervállalatok tömegei csatlakozhatnak. Meg lehetne vizsgálni, van-e itthon valami ehhez hasonló, vagy csatlakozhat-e hazai vállalkozó az említett rendszerekhez. Don Tapscott a Wikinomics-ban hosszasan értekezik ezekről a platformokról; úgy tudom, a könyv hamarosan magyarul is megjelenik.

(3) Elektronikus kereskedelem a kutatás-fejlesztésben. Fel lehetne vázolni egy szép hátteret a tudásgazdaságról (kerülve a frázisokat), a kutatási tevékenység globalizálódásáról (szép statisztikák vannak), a „globális tehetségtár” elérésének fontosságáról. Aztán jöhetnének a példák: InnoCentive, NineSigma, InnovationXchange Network, Eureka Medical, YourEncore, Innovation Relay Centers meg az ő rokonaik, barátaik és üzletfeleik. (A linkeket most lusta vagyok megkeresni, hőségriadó van, kerülni kell a munkát.) Már csak azért is fontos egy ilyen témát feldolgozni, mert sokan azt gondolhatják, az elektronikus kereskedelem csak az egyszerűbb tárgyak (könyv, DVD, trikó, játék stb.) körében terjed igazán. Pedig nem. Az elektronikus K+F kereskedelem témában is körül lehetne nézni egy kicsit a hazai vizeken, érdekelne például, hogy az InnoCentive kilencvenezer regisztrált kutatója között vannak-e magyarok.

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.