Pacioci

Esettanulmány az outsourcing kurzuson: Cathay Pacific. A Harvardon készült. Nagyon jól működik, bár az időrend pontos tartása nem tartozik az erényei közé. Nem baj, az események követéséhez gondolkodni és jegyzetelni kell egy kicsit, gyengébbek kedvéért pedig ott az időrendi tábla a végén. Légitársaság, kőkemény versenypiac, ingadozó, illetve a végén folyamatosan emelkedő üzemanyagárak, háttérben pedig ott van Hong Kong és Kína, az ázsiai válság, a madárinfluenza. A történet középpontjában az informatika, pontosabban a vállalat viszonya az informatikához. Az egyik jól kitapintható szál: a vállalat egyre jobban függ az informatikától, tele lesz mission critical, azaz nélkülözhetetlen rendszerekkel. A másik szál: az egyedi megoldásokat egyre inkább szabványos szolgáltatások váltják fel. A történet valamikor a második világháború után indul, és lényegében négy nagy fázisra bontható. Kezdetben vala a nagy mainframeek és az egyedileg, házilag készített szoftverek korszaka. Önellátás, saját fejlesztő informatikusokkal. Aztán felbukkannak a dobozolt szoftverek, nagyjából akkor, amikor az IT piac vertikálisról horizontálisra vált. A harmadik fázisban megindul az informatika kiszervezése, a “megépítjük magunknak” filozófiát a “megvesszük és menedzseljük” jelszó váltja fel. Kevesebb saját fejlesztő, több ember az okos vásárláshoz és a szolgáltatói kapcsolatok kezeléséhez. A kiszervezők még fölöttébb óvatosak, biztosra mennek: tender nincs, előbb kiválasztják a partnereket a legjobbak közül, csak aztán tárgyalnak az árról. Az utolsó fázisban megérkezünk a mába. Az outsourcing újabb lendületet kap. A vállalat kilép a szabad piacra, tendereztet, olcsó megoldásokat keres. Nincsenek többé örökös, védett partnerek. Megkérdezem a hallgatókat, milyen erők mozgatják a vállalatot ezen a fejlődési pályán. Jön a válasz: a verseny, az állandó költségcsökkentési kényszer, az informatika tömegcikkesedése, szabványosodása.

(A bejegyazés címe tisztelgés Rejtő Jenő élertművének.)

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.