Obama

Az Akadémiai Kiadótól pár napja kaptam meg az Obama-kampányról szóló könyvet. Nem vagyok politikai szakértő, de azt én is látom, hogy az új elnök több szempontból nagy változást jelent Bushoz képest. Vajon mekkora szerepe lehet egy ilyen változásban, vagy konkrétabban egy elnökválasztási kampány sikerében a modern kommunikációs technológia alkalmazásának? Vagy tágítsuk ki a kérdést: mekkora szerepe van a politikai eseményekben, a politikai (akár történelmi jelentőségű) változásokban a mobiltelefonnak, az e-mailnek, a Twitternek, a társasági hálóknak? (Lásd Irán, Kína stb.)

Mikor pár hete választások voltak itthon, az én gépemre is rendszeresen jött „politikai spam”, vagyis kéretlen reklám, általában nagyon gyenge minőségű. Nyilván lehet ezt jobban is csinálni, szakszerűbben, kevesebb kilógó lólábbal.

Szóval: mekkora lehet ez a szerep? Keressünk egy hasonlatot: talán olyan szerep lehet ez, mint az olajé a motorban. Olaj nélkül a legjobb motor is besül, de egy rossz motorból a legjobb olaj sem csinál versenyautót. Jelentős politikai változásokhoz, történelmi eseményekhez felhalmozódó feszültségek kellenek, a kommunikációs technológia csak megkönnyíti ezek kitörését vagy levezetését, attól függően, hogy éppen miről van szó.

Azt hiszem, Bill Gates írta valahol: a technológia társadalmi hatását rövid távol általában túlbecsüljük, hosszú távon alábecsüljük. Így állhat a helyzet Obama győzelmével is. Kampányában kétségtelenül ügyesen használta a technológiát, érdemes tanulni belőle. Győzelméhez, az általa képviselt – ki tudja, milyen fejlődési pályát befutó – változáshoz azonban társadalmi-gazdasági problémák felhalmozódása, kiéleződése kellett. Más kérdés, hogy ez utóbbiak hosszú távon hogyan függnek össze a technológia fejlődésével.                            

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.