Itt van a polcon egy sikerkönyv magyar kiadása. Szép formájú kötet, kemény fedél, elegáns borító. Ismerem az eredeti amerikai kiadást is, ami ugyanezekkel a tulajdonságokkal jellemezhető. Megnéztem az Amazonon az árát: pillanatnyilag olcsóbb a magyarénál. Ez meglepő dolog, mert azért általában fordítva szokott lenni: a magyar az olcsóbb, már csak a hazai közönség vékonyabb pénztárcája miatt is. A különbség az utóbbi időkben jelentősen csökkent, de azért általában megmaradt, a mi előnyünkre.

Most itt egy ellenpélda. Bizonyára akad több is. A közvetlen ok egyszerű: a dollár tartós és nagy arányú romlása. Ha az amerikai kiadást rendelem meg, tulajdonképpen importálok. A forintomért most sok dollárt kapok, tehát onnan importálni jó. Erre mások is rájöttek, ami a jelek szerint igen jót tett az amerikai internetes kereskedelemnek. Az eBay ausztrál eredetű forgalma például 80%-kal nőtt egy év alatt. A kanadaiak 45%-kal „importáltak” többet online csatornákon az USA-ból. A britek online boltlátogatásokban megnyilvánuló érdeklődése csaknem megduplázódott június és október között. Jó látni, hogy működnek a közgazdasági törvények.

Amúgy az elektronikus kereskedelem mutatószámai szinte mindenütt szépen növekednek. Így van ez Kínában is, ahol az idén várhatóan több internetező lakos lesz, mint az USA-ban. Az ország elektronikus kereskedelme érdekes sajátosságokat mutat – talán érdemes lenne róla szakdolgozatot írni.

Egy hazai hallgató nemrég levélben azt kérdezte tőlem, szerintem hol van a határ az elektronikus és a nem elektronikus kereskedelem között. Azt válaszoltam, hogy nem tudom, tudtommal semmiféle hivatalos határvonal nincs, különben is, a gyakorlatban többnyire valamilyen hibriddel találkozunk: ebből is egy kicsi, abból is egy kicsi. Nemrég láttam adatokat arról, hányan keresgélnek, válogatnak bolti vásárlás előtt a hálón. Meglepően nagy szám volt. A szétválasztásnak egyre kevesebb értelme van. Az eladási folyamat az hagyományos és az online világ határvonalán kunkorog.

Ha már a számoknál tartunk: az eMarketer szerint az USA online B2C forgalma 2008-ban el fogja érni a 139 milliárd dollárt. Az IDC szerint ugyanitt, ugyanekkor 650 milliárd lesz a B2B forgalom. Bár e téren nem illik különböző forrásból származó adatokat összehasonlítani, a számokból látható, hogy a B2B forgalom körülbelül öt-hatszorosa a B2C-nek. Ezt is meg szokták kérdezni néha, azért írom ide. Az adatok egyébként a The Economist The World in 2008 című kiadványából származnak. Nemrég hozta meg a Posta. Vagy nem a Posta, mit tudom én már.              

Post a Comment

You must be logged in to post a comment.